Elektrifikovaný konkurent Volkswagenu Passat dokáže ujet na baterie až 60 kilometrů. Podrobili jsme ho redakčnímu testu.

Plug-in hybrid má být určitým mezistupněm mezi vozem se spalovacím motorem a plným elektromobilem, kterému politici a vlastně i samotné automobilky věští budoucnost. Vznikl v podstatě jen proto, aby auto mohlo jet na elektriku, ale zároveň nemělo dojezd jen pár desítek kilometrů. Obojí Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid plní bezpečně. Slibuje totiž nejen dojezd na elektřinu 62 km, ale zároveň celkovou „výdrž“ bez natankování přes 1000 km.
Kombík přebírá technologii z již dříve představeného sedanu, ale díky velikosti zavazadlového prostoru se do něj daly lépe umístit baterie, a to dokonce i když dostaly větší kapacitu, konkrétně 11,26 kWh. Zatímco u sedanu zmenšují velikost kufru citelně - z původních 510 na 307 litrů - u kombíku je tato změna z 552 na 440 litrů, po sklopení zadních sedadel dokonce jen z 1686 na 1574 litrů.
Elektromotor doplňuje zážehový čtyřválec 2.0 GDI, celkový systémový výkon je 151 kW při 6000 ot/min a celkový točivý moment 375 Nm od 2 300 ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km/h není nijak ohromujících 9,7 sekund, ale zejména při rozjezdu z místa má auto díky elektromotoru velmi slušný odpich, na trochu mokré silnici se vám při rozjezdu snadno protočí přední kola.
Pokud máte plně nabito, není problém ujet kolem 50 kilometrů se spotřebou lehce nad dva litry. Když „šťáva“ dojde, vyskočí průměrná spotřeba někam k osmi litrům. Ze standardní domácí zásuvky nabijete baterie za necelých pět hodin, s lepší nabíječkou za zhruba tři.
Optima je celkově velmi povedené auto, jak z hlediska designu, tak užitných vlastností. Plug in hybridní verze jí dává něco navíc, co většina konkurence (zatím) nenabízí. Pokud máte kde auto každý den nabíjet a nebude vás otravovat práce s kabely, můžete s Optimou jezdit za pár litrů benzinu. Nemusíte mít ani strach, že vás auto nechá na delší cestě stát s vybitou baterií. Jde ale o hodně drahou hračku. Dostanete s ním sice bohatou výbavu zahrnující třeba GPS navigaci s 270° monitorovacím systémem, prémiovou soustavu 10 reproduktorů Harman Kardon o výkonu 590 W, kožená vyhřívaná přední i zadní sedadla či řadu asistenčních systémů, ale vydáte za to nejméně 1 199 980 Kč včetně DPH. VW Passat Variant GTE ovšem stojí podobné peníze (1 196 900 Kč). Nabídne sice větší kufr (483 – 1613 l), ale zato kratší elektrický dojezd (do 50 km).

Martin Šidlák 

Technické údaje: Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid
Cena:     991 719 (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     řadový zážehový čtyřválec / synchronní AC motor s permanentními magnety
Maximální výkon:     151 kW/ 6000 ot./min.
Maximální točivý moment:     376 Nm/ 2330 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     192 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,7 s
Spotřeba
(kombi):     1,4 l / 100 km a 12,3 kWh / 100 km
Emise CO2:     33 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4855/1860/1470 mm
Rozvor:     2805 mm
Objem zavazadlového prostoru:     440 l
Pohotovostní hmotnost:     1 780 - 1 850 kg

Porovnat Kiu Optima s ostatními hybridy můžete na Autohled.cz