Nová generace plug-in hybridní verze Toyoty Prius je pro praktický život mnohem vhodnější než ta první. Prokázal to náš test.

Zatímco první generace měla čistě na elektřinu dobitou do baterií udávaný dojezd 35 kilometrů, u nynějšího provedení se mluví o 50. Právě na ověření toho, jak moc je to pravdivý údaj, jsme se zaměřili v první části testu. Nejprve jsme zcela vybitý vůz nabili z běžné zásuvky a pak vyrazili z obce v okrese Plzeň-sever do centra města piva, tedy Plzně.

Jelikož vytyčená trasa měřila přesně padesát kilometrů, zajímalo nás, zda se dokážeme tam a zpět dostat pouze na elektřinu. Během víkendového klidného provozu jsme tuto cestu absolvovali dvakrát. V obou případech jsme dokázali zvládnout v elektrickém režimu 46 kilometrů, zbývající čtyři jsme tedy dojeli v hybridním módu. Oproti údaji, který ukazoval palubní počítač vozu bezprostředně po nabití (52 kilometrů) je to tedy o šest méně.

Na obranu auta lze ale říct to, že jsme jezdili v poměrně chladném počasí (6-8 stupňů Celsia) a cesta rozhodně nebyla prosta kopců. V rovinatějším terénu a v teplejších dnech by si asi vůz vedl ještě o něco lépe.

Pro srovnání jsme stejnou cestu (tedy do Plzně i zpět) jeli také se zcela vybitým vozem. V takovém případě se na palubním počítači ukázala spotřeba 3,8 litru benzinu na sto kilometrů.

Zajímalo nás samozřejmě také, jak si automobil po stránce spotřeby a dojezdu povede v čistě městském prostředí. V tomto případě jsme zvolili Prahu. Ověřovali jsme, nakolik se dá dojezdu palubnímu počítači věřit na území plném semaforů, přechodů pro chodce a dalších nástrah...

Ukázalo se, že při předvídavém stylu jízdy lze po Praze v reálu ujet na elektřinu zhruba osmdesát procent ze slibovaného dojezdu. Například cesta z pražské Hostivaře do Motola přes vltavské nábřeží měří 15,5 kilometru. Na startu jsme přitom měli dobito na slibovaných 34 kilometrů a u motolské vozovny byl dojezd už jen 14. I v Praze bylo v danou dobu chladno. Maximálně 10 stupňů, takže jsme si topili.

Největším problémem ale jsou stále kopce. Výjezd prudkým stoupáním do Stodůlek, což je pouze půldruhého kilometru, ukrojil z dojezdu plných sedm kilometrů.

V dalším dílu testu se  zaměříme na to, jak moc nabitá baterie pomůže při snížení spotřeby na stokilometrové trase.