Stále hluboko pod evropským průměrem byly registrace nových elektromobilů na českém trhu během letošního prvního pololetí. Vyplývá to ze statistiky Svazu dovozců automobilů.

Za druhé čtvrtletí letošního roku prodala americká Tesla 95 200 aut, což je její dosavadní rekord. Její akcie v reakci na to vyskočily o sedm procent. Nejvíc na odbyt jde nejlevnější Model 3.

Volkswagen si stanovil cíl zvýšit do roku 2035 podíl elektromobilů na celkovém počtu ročně dodaných vozidel v Číně na 50 procent. Herbert Diess, předseda představenstva koncernu Volkswagen, zdůraznil tyto ambice na prvním kongresu WNEVC (World New Energy Vehicle Congress) v jihočínském městě Bo’ao. Čína tak bude mít rozhodující význam pro strategii „dekarbonizace“ koncernu Volkswagen.

Vedoucí technického vývoje značky BMW Klaus Fröhlich v nedávném rozhovoru s novináři poměrně otevřeně pohovořil o tom, že pro automobilky není problém vyrobit elektromobily, zákazníci je ale nechtějí kupovat. Dieselu proto větší ještě dlouhou budoucnost.

Nejprodávanější užitkový vůz značky Fiat, dodávka Ducato, dostane od příštího roku i elektrický pohon. V závislosti na velikosti baterie slibuje dojezd od 220 do 360 kilometrů, ovšem podle normy NEDC.

V rámci akce #NEXTGen ukázalo BMW vývojový testovací vůz „Power BEV“, který ukazuje, co všechno je dnes v elektromobilitě technicky možné. Vozidlo je vybaveno třemi elektromotory páté generace a dosahuje maximálního celkového výkonu přesahujícímu 530 kW/720 k. Pohon mu umožňuje snadno zrychlit z 0 na 100 km/h pod tři sekundy.

Dokonce třeba i na území krajských měst Ústí nad Labem nebo Jihlava nemá zatím energetická společnost ČEZ instalovanou žádnou svoji rychlodobíjecí stanici.

Vypadá jako dobrá myšlenka. Zejména teď v parných dnech. Paprsky hvězdy z naší Sluneční soustavy jsou prý třeba i v podmínkách Holandska schopné dodávat baterii elektromobilu prostřednictvím solárních panelů elektřinu na ujetí i více než padesáti kilometrů. V praxi se to rozhodli zrealizovat lidé stojící za projektem vozu Lightyear One.

Zřejmě se s tím už setkal každý řidič elektromobilu: Pokud se blíží nízkou rychlostí k chodcům, kteří jsou otočeni zády, ti na něj vůbec nereagují. V takových situacích se totiž elektromobil pohybuje naprosto neslyšně. Jednak elektromotor nevydává žádný zvuk, problém je i s nízkým valivým hlukem od pneumatik a minimální úrovni aerodynamického šumu.

Baterie, které technici vymontují ze starších elektromobilů, budou mít svůj druhý život v různých úložištích elektrické energie. Velmi vhodné využití má být například na fotbalových stadiónech.