Volkswagen odtajnil nové informace o běžně nabízených verzích svého prvního elektromobilu postaveného na platformě MEB. Dosud se totiž v souvislosti s vozem ID.3 hovořilo pouze o jeho speciální první edici ID.3. 1st.

Dvě stě kilometrů v režimu WLTP by měl být schopen na jedno nabití ujet první elektromobil chystaný automobilkou Dacia.

Ještě o pár decimetrů kratší, než dosud nejmenší prodávaný elektromobil Smart Fortwo, je nové vozítko Ami , které představila francouzská značka Citroën. 

Češi sice uznávají, že elektromobily mají ekologický provoz, ale stále se jim nelíbí jejich vysoké ceny a malý dojezd. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který si nechala udělat technologická společnost Cleverlance od agentury Stem/Mark.

Éru objemných motorů spalovacích motorů ve výkonných provedení modelů jednotlivých značek koní. Místo ní se sportovně orientované modely dodávat s pohonnými jednotkami typu plug-in hybrid. To je aktuálně také případ Volkswagenu Touareg R.

Řadu inovativních prvků hodlá představit značka Polestar, která se vyčlenila z automobilky Volvo, prostřednictvím konceptu Precept. Ten vystaví na svém stánku během jarního autosalonu v Ženevě.

Přece jen o něco větší baterie, než jakou disponuje technicky spřízněný vůz Smart Forfour, se bude montovat do útrob vozu Renault Twingo Z.E. Jeho výstavní premiéra se odehraje již příští týden na ženevském autosalonu.

V Česku nemáme stále ani jedinou vodíkovou čerpací stanici, v řadě zemí je však situace velmi podobná. Vyplývá to ze statistiky o celkovém počtu provozovaných vodíkových stanic.

Na konci minulého roku jich bylo v provozu 432, přičemž veřejně přístupných je o stovku méně. Počet se sice zvýšil během posledních pěti let čtyřnásobně, stále je však vodíková infrastruktura velmi nedostatečná. Nejvíce vodíkových čerpaček je aktuálně k dispozici v Japonsku (114) a Německu (87), V Severní Americe pak lze čerpat vodík u 74 stanic.

Další země v žebříčku již mají citelný odstup. Například v Koreji bylo dosud vybudováno 33 stanic a ve Francii 26.

Letos se však očekává poměrně velký nárůst. Jen ve Francii jich má přibýt 34 a v poměrně malém Nizoezemsku 21.

Další desítky budou postaveny v USA. Tam již mají k dispozici i první vodíkovou čerpací stanici nové generace s technologií Smartfuel. Vznikla ve městě Santa Ana v Kalifornii a má kapacitu 1500 kilogramů kapalného vodíku. To postačí pro 50 vodíkových autobusů.

Díky speciálně navrženému chladicímu systému pro přívod kapalného vodíku je možné plnit nádrže velmi rychle a bezpečně. "Naplnění autobusové nádrže na přibližně 28 kilogramů vodíku trvá jen šest až deset minut," popsal Rric Guter, generální ředitel Americas Growth Platforms společnosti Air Products.

Radek Pecák

Studii elektromobilu budoucnosti, plug-in hybridní verze několika svých současných modelů i nové Twingo Z.E. To vše a samozřejmě řadu klasických spalovacích vozů představí automobilka Renault na autosalonu v Ženevě. Možná největší "bomba" ale bude vystavena na stánku pobočné značky Dacia.

Tím, že při jeho vývoji využila zkušenosti získané během závodění v seriálu Formule E, se chlubí v tiskové značce prémiová značka DS náležející do francouzského koncernu PSA.