Zatím se jako bateriové elektromobily zpravidla prezentovaly pouze vozy určené pro jízdu na pevných površích. Jak se ale zdá, čistě elektrický pohon začíná pomalu pronikat i do sféry opravdových pracovních offroadů. Například na právě probíhajícím autosalonu v Los Angeles má premiéru Bollinger B1.

My jsme měli možnost se s dalším pracovním elektrickým offroadem seznámit v areálu plzeňského autosalonu Dajbych. Společně s dalšími partnery zde uskutečnili přestavbu Toyoty Land Cruiser řady 70 na elektromobil.

"Důvod je prostý - právě toto vozidlo je nejběžněji používané lehké vozidlo v podzemních provozech. Bohužel však emisní předpisy pro provoz vozidel v podzemí prakticky znemožní použití Land Cruiserů s dieselovými motory," vysvětluje Jan Valenta z autosalonu Dajbych.

Přitom přestavba na elektromobil není právě u tohoto typu nijak zvláště náročná. Pozitivní jsou v tomto směru hlavně použitý žebřinový rám a nápravy Heavy Duty. V autě, které je pojmenováno prostě Toyota Electric Cruise, je v motorovém prostoru namontován Li-On akumulátor a motor Bosch, který přímo pohání původní rozdělovací převodovku.

Kapacita baterií s hmotností 300 kilogramů činí 46 kWh, což by mělo zajistit dojezd na 80-100 kilometrů. Maximální výkon elektromotoru dosahuje 90 kW. Na pozemní komunikaci zvládá vozidlo maximální rychlost 130 km/hod, v terénu při patnáctiprocentním stoupání umožňuje pohyb stálou rychlostí 35 km/hod.

Doba dobíjení díky integrované rychlé dobíječce 22 kW činí dvě hodiny, je ale možné využít i jedno nebo trojfázové dobíjení 230/400 Voltů.