Evropské emisní předpisy v podstatě rozhodly o ukončení produkce repliky historického mopedu Pionýr 555, kterou od roku 2006 nabízela opavská firma Motoscoot. Nyní je ale připravena varianta s elektrickým motorem.

Na brněnské výstavě Motosalon si ještě o víkendu můžou návštěvníci prohlédnout také prototyp mopedu e-Pionýr. Ve světové premiéře ho zde vystavuje opavský podnikatel Pavel Brída, který se v poslední době specializuje na elektrická vozidla. Jeho čtyřkolky VXT například nabízí i internetový obchod Alza.

"To, kdy začne sériová výroba, záleží především na zájmu zákazníků, případně na tom, zda se najde investor, který bude ochotný s námi spolupracovat," uvedl pro Autonaelektřinu.cz Brída. Předpokládá, že se tak stane během příštího roku.

Základní konstrukce elektroskútru vychází z modelu Pionýr, který jezdil za pomoci čtyřtaktního motoru Honda. Některé komponenty, jako například řídítka, či zrcátka, podle Brídy pocházejí z Číny, nejdůležitější komponenty, včetně elektromotoru, řídící jednotky, a baterie jsou ale vyvinuté a vyráběné v České republice. 

Konkrétně motor je původně letecký vyrobený ve firmě Emerze elektro v Dubňanech. Ve špičkové verzi je schopen poskytovat výkon až 30 kW. Baterii připravili na zakázku v brněnské firmě Aku energy a dodavatelem řídící jednotky je MGM compro ze Zlína. "I když je výkon motoru snížený na 12 kW, naměřili jsme u prototypu maximální rychlost 106 km/hod," říká Brída.

Výkon motoru v sériovém provedení ovšem bude odpovídat kategorii skútrů, pro kterou je Pionýr homologovaný, tedy do 3 kW s maximální rychlostí 45 km/hod. Dojezd závisí na velikosti použité baterie, kterou bude možné vyjmout a dobíjet třeba doma ze zásuvky. Minimálně však bude činit zhruba osmdesát kilometrů.

Cena zatím nebyla stanovena, ale měla by se pohybovat kolem sedmdesáti tisíc korun. Součástí výbavy bude jak sedlo pro jednoho cestujícího s nosičem, tak i dvousedadlo. Oba díly lze jednoduše zaměnit.

RADEK PECÁK