Už se velmi přiblížila doba, kdy přírodu v okolí sjezdovek na horách nebudou znečišťovat emise pocházející ze spalovacích motorů strojů na úpravu sněhu.

Italská společnost Prinoth totiž představila dvě koncepční vozidla pro tento segment. Tím prvním je stroj  Husky eMotion. Pohání ji elektromotor s výkonem 200 kW, který odebírá energii z trakční baterie s kapacitou 190 kWh. Na jedno nabití by mohl pracovat až tři hodiny.

Ještě zajímavěji vypadá druhý stroj (na titulním snímku). Má označení Leitwolf H2Motion a jak je z názvu patrné, prvotním zdrojem energie je natankovaný vodík. Ten se pak v palivových článcích mění na elektřinu. Výkon motoru je již 400 kW, točivý moment neuvěřitelných 2300 Nm (navíc je k dispozici okamžitě) a stroj se na jedno natankování vodíkových nádrží dá udržet v pracovním nasazení po dobu čtyř hodin.

Zatímco "vodíková" rolba je prvním počinem svého druhu na světě, elektrická verze takového stroje existuje již od loňska. Vyvinula ji Kässbohrer a nese označení Pisten Bully 100E. Uvnitř se skrývá baterie s kapacitou 126 kWh. Na jedno nabití pracuje zhruba dvě a půl až tři hodiny.

Radek Pecák