Třeba ČEZ nadále instaluje na různých místech Česka stojany pro rychlodobíjení prostřednicvím konektorů CCS i Chademo. Životní pouť tohoto druhého jmenovaného se již ale chýlí ke konci.

Nedávno sice padla hranice jednoho miliónu kusů elektromobilů vyrobených s tímto dobíjecím standardem, přičemž více než polovina z tohoto počtu připadá na Nissan Leaf, ovšem typů automobilů se zásuvkou Chademo neustále ubývá.

Kromě zmíněného Leafu jí má z vozů, které zaznamenávají solidní prodeje i mimo domovské japonsko, již jen plug-in hybridní Mitsubishi Outlander. Najdeme ji také na zbrusu novém Lexusu UX 300e a pak samozřejmě například na starších verzích korejských elektromobilů KIA Niro a Soul EV či Hyundai iOniq.

Japonci, odkud tento standard pochází, již připravují nový konektor, který by měl být kompatibilní pro dobíjení v Číně.

Pro Chademo je v současnosti na světě připraveno 35 000 veřejných nabíječek, přičemž téměř polovina z nich se nachází v Evropě.

Jejich obsazenost bude ale dále klesat. Také Nissan totiž v dohledné době přestane evropskou verzi Leafu vybavovat tímto konektorem a přejde na CCS 2. Stejný krok se dá očekávat také u Mitsubishi, neboť tuto společnost Nissan rovněž ovládá.

Radek Pecák