Jaký je rozdíl ve spotřebě, pokud na testovací stokilometrový okruh vyrazíme s plně dobitým akumulátorem a vozem, který má naopak nulovou zásobu elektřiny? A jak vlastně funguje takový vůz ve dnech, kdy jsou teploty stále pod bodem mrazu?

BMW plug-in hybridní pohon nabízí již v řadě svých modelů. Nová generace "pětkové" řady pochopitelně nemohla zůstat stranou. Zákazník, který požaduje klasickou koncepci - tedy sedan s pohonem všech kol a s dostatečným výkonem, si nyní u dealerů může vybrat dvě verze modelu 530. Ten, pod jehož kapotou se nachází pouze přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec má výkon 252 koní. Přesně tolik ale nabízí i varianta 530e iPerformance, kterou jsme měli možnost zkoušet na přelomu ledna a února. Tedy v době, kdy v noci teploty padaly až k mínus dvaceti a přes den nebylo více než mínus pět.

V tomto případě však řadový čtyřválec poskytuje pouze 184 koní, zbytek dodává do výkonu soustavy elektromotor. Ten čerpá energii z baterie s kapacitou 9,2 kWh. Jak jsme ověřili v praktickém testu, dobíjení z domácí zásuvky 230 V trvá čtyři a tři čtvrtě hodiny. Pokud využijete dobíjení 22 kW, tak se čas o dvě hodiny zkrátí. Mrazivé počasí ovšem ubere ze slibovaného až padesátkilometrového čistě elektrického dojezdu plných dvacet. Jednou se nám podařilo ujet 33, ale to jsme se za volantem dost krotili....

Baterie v plug-in hybridní verzi ubere z běžného objemu zavazadlového prostoru sedanu 530 litrů rovných 120 litrů. Navíc v něm vytvoří poměrně vysoký schůdek. Jinak elektrifikovaná varianta od té klasické moc neliší. Zajímavý designovým prvkem jsou namodralé lamely v mřížce chladiče, pak už lze nalézt jen loga se jménem modelu na řadě míst karosérie. A pochopitelně - kryt zásuvky pro nabíjení v předním blatníku.

Nás ale nejvíce zajímala spotřeba, s jakou jezdí nabitý automobil a s jakou ten s prázdnou baterií. V obou případech jsme absolvovali stejnou trasu. Ta obsahoval 45 kilometrů na různých typech komunikací v hlavním městě, dále dvacetikilometrovou trasu po dálnici R10 z Černého Mostu na sjezd na 19. kilometru a dále 35 kilometrů na okreskách v okolí Benátek nad Jizerou.

A výsledek - nenabitý vůz ujel těchto sto kilometrů se spotřebou 8,4 litrů, vůz s plným akumulátorem na startu to zvládl za rovných pět. Cena za 3,4 litru benzinu je něco málo přes sto korun. Když pak odpočítáme cenu za dobíjení 9,2 kWh (35 Kč), vyjde nám úspora 65 Kč na sto kilometrů, neboli 65 haléřů každý kilometr. To už stojí za námahu snažit se využít každou možnou příležitost a připojit vůz ke zdroji elektřiny.

A ještě trocha matematiky pro zajímavost na závěr: Cenový rozdíl mezi oběma zmiňovanými variantami je přibližně 80 000 Kč (1 420 900 Kč v případě 530i a 1 500 200 za 530e i Performance). Pokud budeme předpokládat, že čistě elektrický dojezd je skutečně jen oněch 30 kilometrů (v příznivějších podmínkách to ale bude více), pak se cenový rozdíl vrátí po ujetí přibližně 123 000 kilometrů. Ovšem pozor. Platí to tehdy, pokud každou novou stovku kilometrů budete začínat s nabitou baterií.

Radek Pecák