Nejen baterie s kapacitou více než 100 kWh má zajistit dojezd luxusnímu elektromobilu BMW iX dojezd přes 600 kilometrů. Německá prémiová automobilka, která tento vůz právě odhalila, zveřejnila i některé vychytávky, které akční rádius vylepšují.

Samozřejmě se v první řadě jedná o oblast aerodynamiky. K výsledné hodnotě součinitele odporu vzduchu Cx 0,25 přispívají například zapuštěné kliky, extrémně tenká vnější zpětná zrcátka nebo tvary karosérie.

O celých 25 kilometrů dojezd prodlužují aktivní vzduchové klapky, které podle potřeby usměrňují proudění chladicího vzduchu k pohonným jednotkám a brzdovému systému. Za normálních okolností je maska ve tvaru obřích ledvinek i nasávací otvory ve spodní části předního nárazníku zcela uzavřeny. Díky tomu může proudíc vzduch karosérie bez problémů obtékat. Otvory se otevřou pouze tehdy, když je třeba maximálně chladit potřebné komponenty.

O dalších patnáct kilometrů dojezd navýšily vertikální lišty po obou stranách zadního okna a otvory na stranách předního nárazníku. Zatímco zmíněné otvory zamezují vzniku obvyklých turbulencí v oblasti předních kol, lišty vzadu a ostrá odtrhová hrana minimalizují nežádoucí podtlak.

Plus deset kilometrů znamenají úpravy podvozku spočívající v zakrytí zadní nápravy a difuzoru. A dalších 15 přidává speciální design kol. Suma sumárum se tedy jedná o přesně 65 kilometrů, což je více než deset procent z celkové hodnoty dojezdu na jedno nabití.

Radek Pecák