Pouze šest evropských států je na tom z hlediska podílu elektrických automobilů na celkovém trhu s novými osobními vozidly hůře než Česká republika. Vyplývá to z nejnovější statistiky Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).

Je tomu tak i přesto, že oproti třem čtvrtletím loňského roku se v Česku podíl aut schopných ujet čistě na elektřinu alespoň několik desítek kilometrů zvýšil letos od ledna do září z 0,4 na rovná dvě procenta.

Jenže průměr v zemích Evropské unie je nyní 8,1 procenta. Již v patnácti zemích přesáhl hranici pěti procent.

Lepší než Česká republika je i slušná řádka zemí z bývalého "socialistického" tábora. Například Maďarsko, Slovinsko i Slovensko. Kromě takzvaných "bohatých" západoevropských zemí nás předčilo také Portugalsko. To je dokonce na osmém místě před Německem, Francií a Velkou Británií.

Vedou tradiční lídři. V Norsku je aktuálně podíl prodaných elektrických vozidel (čistých elektromobilů a plug-in hybridů dohromady) téměř 71 procent. Následuje Island s 41 a Švédsko s 28 procenty.

Za námi jsou v aktuálním žebříčku již pouze Estonsko, Rumunsko, Polsko, Řecko, Litva a Kypr.

Celkem se letos v Evropě do září prodalo přes 418 tisíc čistě bateriových vozidel (nárůst oproti roku 2019 je 65 procent) a 351 tisíc plug-in hybridů (zlepšení o 179 procent).

Radek Pecák