Zaplatit pokutu, vyrobit a prodat dostatečné množství elektromobilů, případně plug-in hybridních vozů nebo zvolit třetí cestu? To je otázka, kterou v těchto měsících řeší čelní představitelé mnoha tradičních automobilek působících na evropském trhu.

V posledních dnech se zrodily nové dohody, které patří do třetí zmíněné možnosti. Tou první je partnerství automobilky Ford a Volva. Zatímco Fordu se totiž po nutnosti dočasně zastavit prodeje plug-in hybridní verze SUV Kuga nedaří plnit požadavky CO2 na plnění emisních limitů CO2, Volvo oznámilo, že díky úspěšným prodejům svých plug-in hybridů a elektromobilů Polestar může nabídnout "kredity" konkurenčním automobilkám. Ford tedy po tomto řešení sáhl.

Podobné řešení zvolili také u Hondy. Ta se, podobně jako již vloni koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) dohodla o koupi emisních povolenek od Tesly. Jde tedy o to, že se určitá část prodaných vozů Tesla započítá do statistik evropského zastoupení Hondy.

Honda sice má nyní ve své nabídce elektromobil Honda e, ale ten je malý a s nevelkým dojezdem. Příliš velká prodejní čísla se od něj neočekává. Plug-in hybridní verze svých modelů zatím tento japonský výrobce nenabízí.

Podobné dohody se nijak nepříčí evropské legislativě.

Naopak britsko-indická firma Jaguar Land-Rover letos zaplatí pokutu ve výši 90 milionů liber (cca 2,7 miliardy Kč). Stalo se tak poté, co se jí nepodařilo uvést do prodeje modely Discovery Sport a Evoque ve variantách s pohonem plug-in hybrid.

Pro letošek mají automobilky povinnost dodržet flotilové emisi ve výši 95 gramů CO2 na kilometr. Jedná se o hodnotu stanovenou pro vozy s hmotností 1380 kilogramů.

Radek Pecák