Prodeje vozů s pohonem plug-in hybrid v posledních měsících velice stoupají. Nabídka takovýchto modelů se také velmi rozšířila. Přesto však to s touto kategorií automobilů není zdaleka tak růžové, jak ukázaly studie renomovaných institucí.

Podle oficiálních technických údajů mají obvykle plug-in hybridní vozy spotřebu kolem dvou litrů a někdy i nižší. Třeba v případě nové Škody Octavia iV je to dokonce 1,2 litru. V reálu ale, jak se prokázalo po analýze stovky tisíc osobních automobilů s plug-in hybridním pohonem, bývá jejich spotřeba dvojnásobná až čtyřnásobná v porovnání s homologačními hodnotami.

Poznatky z provozování přesně 104 709 vozů vyhodnotil německý institut Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI a Mezinárodní rada pro čistou dopravu ICCT. Jednalo se 66 různých modelů s pohonem PHEV. Data anonymně poskytli řidiči z Německa, Norska, Nizozemska,Číny, USA a Kanady. Kromě fyzických osob poskytovaly data také firmy.

Ukázalo se, že u soukromých řidičů v Německu je spotřeba oproti udávaným hodnotám více než dvakrát vyšší a u firemních aut se dokonce jednalo o čtyřnásobek. Největší odchylky byly zaznamenány v Nizozemsku - až téměř 700 procent, nejmenší naopak v Norsku a v USA. Obvykle šlo o dvojnásobek deklarované spotřeby.

Z velké míry je to dáno faktem, že s čistě elektrickým pohonem auta ujedou podstatně menší vzdálenost, než by tak mělo být podle oficiálního měření. U soukromých vozů je to v porovnání s metodikou WLTP pouze 37 procent a u firemních vozů 20 procent.

Řidiči také auta nedobíjejí pravidelně. V Německu si soukromí vlastníci dobíjejí plug-in hybridní vozy pouze ve třech čtvrtinách dnů, kdy s nimi jezdí a u firemních aut je to jen poloviční počet dnů.

V důsledku toho pak v průměru soukromé vozidlo PHEV ujede z průměrného ročního nájezdu bezmála 21 000 kilometrů jen 9 tisíc v čistě elektrickém režimu. Firemní vozy, které v průměru najedou ročně 30 200 kilometrů, pak v elektrickém módu stráví dokonce jen 5436 kilometrů, což je 18 procent. Opět se to týká německých plug-in hybridů.

Výzkumníci navrhli i některá možná řešení tohoto neblahého stavu. Například dotace by měly být jen pro ta vozidla, která mají reálně velký dojezd na elektřinu a malý výkon spalovacího agregátu. Výrobci by také měli zlepšit současný průměrný elektrický dojezd ze zhruba 50 na 90 kilometrů.

Radek Pecák