Dva stojany Ionity, které umožňují plnit akumulátor elektromobilu výkonem až 350 kW, začaly fungovat na čerpací stanici Shell Nupaky. Stanice je umístěna necelých deset kilometrů pře hlavním městem na dálnici D1 ve směru od Brna na Prahu.

"Zatím jsou zde dva stojany, ale infrastruktura je připravena na rychlou instalaci dalších dvou," uvedl při zahájení provozu Peter Ševce, manažer Ionity pro střední a východní Evropu.

V Česku zatím Ionity umožňovala dobíjení pouze na čerpací stanici OMV u Berouna. V ČR by zatím měly být Ionity stojany instalovány celkem na pěti lokalitách. Dalším chystaným místem jsou stanice OMV na dálnici D1 u Jihlavy v lokalitě Pávov. Stojany zde budou v areálech na obou stranách autostrády. O dalších dvou lokalitách se podle Ševceho zatím nerozhodlo.

Shell chce podle ředitele provozu čerpacích stanic této sítě v ČR a na Slovensko Jana Čapského dále spolupracovat při budování dobíjecí infrastruktury společně s ČEZ a chystá i vlastní síť Shell Recharge. Přesný počet dobíjecích stanic zatím stanoven nebyl. Společnost chce reagovat operativně podle poptávky a místních podmínek.

Na stanici v Nupakách jsme byli svědky i dobíjecího testu Škody Enyaq iV. Ta přijela ke stojanu se 17 procenty energie v trakční baterii. Zpočátku se baterie dobíjela výkonem 120 kW (maximum je 125 kW), později se výkon snižoval na přibližně 80 kW a po 33 minutách, když nabíjení končilo u nastavené hranice 80 procent, byl využit výkon 68 kW.

Cena za dobíjení 1 kWh je 79 eurocentů (21 Kč). To je však cena pro příchozí nikde neregistrované zákazníky. Pokud budou mít klienti aplikaci nebo čip třeba od nějaké automobilky, bude cena i méně než polovina této částky.

Radek Pecák