Značka Hyundai začala vyvážet ze své domovské země po automobilech poháněných vodíkovými palivovými články také samotné články. Podle tiskové zprávy je budou využívat společnosti mimo automobilový průmysl.

Konkrétním adresátem je například švýcarská firma GRZ Technologies Ltd. Obě firmy už od konce loňského roku spolupracují na vývoji technologie pro skladování vodíku. GRZ má k dispozici technologii, která dokáže uložit pět až desetkrát více vodíku při tlaku méně než třicet barů. To je podstatně nižší tlak než je obvyklé v současných palivových nádržích. V nich je vodík skladován pod tlakem 200 až 500 barů.

GRZ v blízké budoucnosti hodlá nabízet stacionární napájecí systém pro výrobu elektrické energie v obdobích špičkového odběru. Elektřina bude vznikat v palivových článcích, které vycházejí z těch používaných ve voze Hyundai Nexo.

Hyundai hodlá do roku 2030 vybudovat výrobní kapacity pro 700 000 systémů palivových článků ročně pro automobily i jiné dopravní prostředky. Například plavidla, kolejová vozidla nebo drony.

Systém palivových článků Hyundai vyvíjí již více než dvacet let. V roce 2000 se představil první elektromobil Hyundai s palivovými články. Šlo o Santa Fe FCEV. Nyní korejská automobilka nabízí osobní vodíkový automobil Nexo a nákladní automobily XCIENT Fuel Cell.

Radek Pecák