V zemích, kde nejsou na pořízení elektromobilu dotace, to budou mít tyto vozy na trhu stále velice složité. Jejich ceny totiž musí být v porovnání s porovnatelně velkými a výkonnými osobními auty se spalovacími motory vyšší. Důvodem je nákladnější výroba.

Průzkum cen jednotlivých výrobních operací u obou typů vozů si nechal udělat britský Financial Times a výsledky příznivce elektromobilů nepotěší.

Celkové výrobní náklady na kompaktní automobil se spalovacím motorem (takzvaná třída Golf) činí v současné době zhruba 13 900 eur. Největší položku z této sumy tvoří motor a jeho příslušenství (3000 eur), 2700 eur stojí interiér, 1600 eur jsou náklady za montáž, 700 eur stojí lakování a tak dále...

Elektromobily mají nižší náklady při montáži (ale jen o 100 eur - 1500 eur) a výrazně levnější pohonné ústrojí (jen 700 eur). Ale například podvozek stojí kvůli nutnosti uvézt větší hmotnost o sto eur více (1300 eur). Tím nedůležitějším nákladem je ale baterie. Přijde na 8000 eur a je tak hlavní měrou zodpovědná za celkové výrobní náklady 20 200 eur. Vyrobit elektromobil je tedy aktuálně o 45 dražší než spalovací auto.

Bohužel v dohledné budoucnosti se náklady nesrovnají. A to přesto, že se počítá s mírným zvýšením výrobní ceny spalovacího auta  o 700 eur na 14 600 eur a s postupným zlevňováním baterií. Jenže to má být v příštích deseti letech jen přibližně o 15 procent ze současné úrovně 100 amerických dolarů na 1 kWh na přibližně 85 dolarů. 

To by pak mohlo snížit (ve zmíněném roce 2030) náklady na produkci elektromobilu na zhruba 16 000 eur. Bohužel, pořád to bude o devět procent nad výrobní cenou "spalováku".

Radek Pecák