České zastoupení značky Hyundai stále pracuje na uvedení modelu Nexo na český trh. Jedním z přípravných kroků je uzavření partnerství s Ústavem jaderného výzkumu v Řeži. V plnící stanici, kterou tato vědecká instituce provozuje v Neratovicích, je také možno tento vůz "tankovat".

"V tuto chvíli bohužel není určeno přesné datum, kdy se Nexo začne prodávat u tuzemských dealerů. Vše je bohužel do značné míry závislé na vybudování alespoň základní vodíkové infrastruktury," uvedl mluvčí českého zastoupení David Pavlíček.

Jedním z problémem, který je nutno také vyřešit, je stanovení oficiální ceny za kilogram vodíku. V zahraničí se obvykle pohybuje kolem 10 eur.

Zatím Hyundai hodlá i za pomoci jednoho předváděcího vozu demonstrovat jeho schopnosti. Například nedávno se uskutečnil ve válcové zkušebně pokus na ověření účinnosti filtračního systému automobilu.

Při patnáctiminutové jízdě tempem třicet až 50 kilometrů v hodině zvládl vůz snížit koncetraci pevných částí ve vzduchu v bezprostředním okolí až o 75 procent. "Vodíkové pohony jsou jedním z konkrétních řešení, které přispívají emisně neutrální mobilitě," reagoval na výsledky Bohumil Kotík, vedoucí oddělení hygieny ovzduší a odpadů Státního zdravotního ústavu.

Radek Pecák