Automobilka Jaguar Land Rover v současné době velmi zintenzivnila práce na vývoji nových generací svých SUV, které by pro svůj pohon mohly využívat vodíkové palivové články. Tento pohon podle informací, které poskytli čelní představitelé této společnosti magazínu Autocar, dává čím dál větší smysl.

Důležitým argumentem pro nasazení této technologie je také skutečnost, že terénní vozy JLR bývají často využívány v oblastech, kde je obtížné vybudovat dobíjecí infrastrukturu pro bateriové elektromobily.

Vodík se sice v současnosti převážně vyrábí ze zemního plynu, což není zcela ekologický způsob. Nicméně za posledních pět let náklady na výrobu "zeleného vodíku" elektrolýzou z vody za využití elektrické energie z obnovitelných zdrojů poklesly na polovinu a předpokládá se další snížení o třicet procent během následující pětiletky.

Zhruba v roce 2030 by se náklady na výrobu kilogramu čistého vodíku mohly dostat na úroveň cca 40 Kč za kilogram, což je již srovnatelné s cenou "fosilního" vodíku.

Důležitým aspektem je rovněž vývoj nového typu zásobníků vodíku. Ty by totiž bylo možné zabudovat do platformy připravené pro bateriové elektromobily. Náklady na uložení kilogramu vodíku pak mají být zhruba 10 000 Kč. Díky tomu by pak náklady na uložení stejného množství energie jako v případě elektromobilu s baterií s kapacitou 95 kWh nepřesáhly 52 500 Kč, což je méně než pětina ceny baterie.

Nehledě na značnou úsporu hmotnosti. Již v současnosti mají tři vodíkové nádrže v Toyotě Mirai zajišťující dojezd 500 kilometrů hmotnost jen 87 kilogramů. V Tesle Model S Long Range váží bateriový paket pro stejný dojezd zhruba 540 kilogramů.

Radek Pecák