Automobilka Hyundai již odeslala do Švýcarska první sérii nových nákladních vozidel XCient Fuell Cell. Lodí jich do této alpské země míří deset, do konce roku by je mělo následovat dalších čtyřicet.

XCient je první velkosériové vyráběné nákladní vozidlo s pohonem na vodíkové palivové články. Na jedno naplnění svých nádrží s kapacitou na více než 32 kilogramů stlačeného vodíku zvládne ujet čtyři stovky kilometrů. Každá ze dvou sad palivových článků má výkon 95 kW, dohromady se tedy jedná o 190 kW. Elektromotor udělující vozu rychlost až 85 kilometrů v hodině, může využít i energii z "vyrovnávacího" akumulátoru s kapacitou 73 kWh.

Doplňování vodíku přitom nepřekročí dobu dvaceti minut, ale jsou i plnící stanice, které tento úkon zvládnou za osm minut.

XCient není žádný malý náklaďáček. Jeho délka činí 975 centimetrů a šířka přesahuje dva a půl metru. Jako samostatné nákladní vozidlo může mít celkovou hmotnost až 19 tun, pokud potáhne přívěs, pak až 36 tun. 

Hyundai si Švýcarsko jako pilotní zemi pro provozování svého nákladního vodíkového vozu vybralo díky řadě příznivých okolností. Jednak pro zdejší výrobu čisté elektřiny z vodních zdrojů, jednak pro formu zdanění vozidel nevypouštějících žádné emise. Přepravní náklady na kilometr se tak u vodíkových nákladních vozidel dostávají na shodnou úroveň jako v případě aut spalujících naftu.

Vozy Hyundai XCient Fuell Cell se zatím nebudou prodávat, ale pronajímat různým přepravním společnostem.

Kromě tohoto vozu brzy korejská značka začne nabízet dálkový tahač s vodíkovými palivovými články. Ten by měl mít dojezd na jedno naplnění nádrží tisíc kilometrů.

Hyundai má v plánu do roku 2025 ročně prodávat 670 000 elektromobil, včetně více než stovky tisíc s pohonem na vodíkové palivové články.

Radek Pecák