Mnohá elektrická auta vydávají při nízkých rychlostech kvůli varování chodců různé typy zvuků. Obvykle více či méně futuristické. Plug-in hybridní modely české značky Škoda ovšem i při jízdě na elektřinu znějí, jako kdyby byl v činnosti spalovací motor. Zatím se to týká Superbu iV a brzy také Octavie iV.

Inženýři z vývojového centra automobilky v Mladé Boleslavi při výběru vhodného zvuku nakonec usoudili, že pro chodce, který třeba auto ještě nevidí, je kvůli jeho žádoucí reakci dobré, aby nebyl zmaten. To nastane, když zaslechne zvuk běžného automobilového motoru, který samozřejmě zná a ví, oč se jedná.

Zvuk, který se šíří z malého reproduktoru umístěného u pravého předního kola, je v jiné tónině pro jízdu vpřed a v jiné pro couvání.

Podle požadavků Evropské unie musí elektrická auta povinně vydávat zvuk při tempu do 20 kilometrů v hodině. Škoda však šla o něco dál a zvuk se postupně zesiluje až do rychlosti 25 kilometrů v hodině. Pak je do hranice 30 km/hod postupně utlumován.

"Pak již začíná při pohybu auta převládat aerodynamický hluk a a hluk odvalujících se pneumatik, takže umělý zvuk s označením E-Noise již není nutný," vysvětlil Pavel Orendáš.

O tom, jaký zvuk budou vydávat "čisté" elektromobily této automobilky, zatím Škoda neinformovala.

Radek Pecák