Dokonce i na olympijských hrách v Mnichově v roce 1972 se sportovci mohli svézt v elektrickém autobusu, který vyrobila firma MAN.

První exemplář se představil právě před padesáti lety, tedy v roce 1970. Ve spolupráci se společnostmi RWE, Bosch a Varta vznikl autobus, který využíval energii z baterií s kapacitou 108 kWh. Byla pochopitelně olověná a nebyla instalovaná uvnitř vozidla. Autobus si ji tahal za sebou.

Zásoba energie vystačila zhruba na 50 kilometrů, což v prostředí městské hromadné dopravy postačuje asi na dvou až tříhodinový provoz. Poté však mohl být přívěs vyměněn a autobus znovu vyrážel na obsluhované linky.

V lednu roku 1971 začal autobus sloužit v dopravním podniku německého města Koblenz. Zde bez problémů sloužil. Další dva kusy byly použity pro dopravu během letních olympijských her v Mnichově v následujícím roce.

V roce 1974 došlo ke zvětšení kapacity baterie o padesát procent. 163 kWh už postačilo na ujetí zhruba 80 kilometrů. Další elektrobusy MAN byly v letech 1974-79 nasazeny do provozu ve městech Düsseldorf, Frankfurt nad Mohanem a Mönchengladbach.

V současné době má MAN vyvinuté zbrusu nové elektrobusy, které budou zákazníkům distribuovány v posledním čtvrtletí letošního roku. Baterie s kapacitou až 480 kWh už jsou pochopitelně namontované v interiéru vozu. Také dojezd je neporovnatelně lepší. Výrobce udává  200 kilometrů za všech podmínek a 270 během příznivého počasí.

Radek Pecák