Velká ztráta kapacity baterie a tedy nutnost investovat do nové je to, co straší majitele elektromobilů. Britský web Select Car Leasing se proto rozhodl udělat srovnání, které do současnosti vyráběné elektromobily a plug-in hybridy jsou na tom z hlediska degradace baterie nejlépe, a které nejhůře.

Do konečného pořadí se započítávala data získaná z 64 provozovaných typů elektrických vozů. Vítězem srovnání se stal v Česku oficiálně neprodávaný Chevrolet Bolt. Jeho trakční baterie po ročním provozování nevykazovala vůbec žádnou ztrátu kapacity. Na druhém místě skončil plug-in hybridní model A3 e-tron.

Pod hranici jednoho procenta se vešly ještě vloni vyrobené Tesly Model X a 3, dále Nissan Leaf a BMW i3. Na opačném pólu žebříčku skončil Mitsubishi Outlander PHEV. U něj je po roce ztráta kapacity přes čtyři procenta. Následovala Kia Niro PHEV (3,5 procenta) a plug-in hybridní verze Toyoty Prius (2,3 procenta). Z vozů, které jsou nabízeny také u nás, jsou v tomto přehledu také Volkswagen e-Golf z roku 2019, který ztratil 1,7 procenta a Kia Soul EV ročníku 2018, u jejíž baterie se kapacita po ročním provozování snížila o 1,6 procenta.

Podrobně se autoři studie věnovali modelu Nissan Leaf, u něhož zkoumali exempláře z let výroby 2013-2019.

Ti, kteří by si chtěli tento model pořídit jako ojetinu, určitě uvítají informaci, že by si měli dávat pozor na exempláře smontované v roce 2015. Ty totiž už po roce ztratily ze své kapacity baterie 6, po druhém roce 10, po čtvrtém čtrnáct a po pátém již 18. O rok starší vozy pak již měly z původních sta procent po šestiletém ježdění jen 77 procent kapacity.

Právě na Nissanu Leaf je podle autorů studie dobře vidět, jak se výrobci baterií a celých vozů v průběhu času zlepšují. Loňské exempláře (jedná se již o druhou generaci tohoto vozu) tak ztrácely po roce jen jedno procento.

Radek Pecák