Čínská automobilka BYD představila svoji novou továrnu na baterie do elektromobilů. Její kapacita je 20GWh. Vyrábět se zde budou baterie typu lithium-železo-fosfát (LFP). Jejich hlavní předností je bezpečnost a dlouhá životnost.

Představitelé společnosti předpokládají, že taková baterie by měla vydržet tři tisíce nabíjecích cyklů a zajistit tak automobilu dojezd přibližně 1,2 milionu kilometrů.

Klasickou baterii do automobilu bude možné dobít na osmdesát procent během 33 minut. Další předností je bezpečnost této baterie.

Výhodou řešení čínské firmy je také vynechání mezičlánku v bateriovém paketu, kterým jsou moduly. Zde jsou využity hranoly s délkou 96 centimetrů, šířkou 9 a výškou 1,35 centimetru. Ty se skládají do tělesa baterie vedle sebe jako jakési čepele. Dobře je to vidět na titulním snímku.

Díky tomuto řešení může být baterie výrazně menší a má také zhruba o polovinu vyšší energetickou hustotu než dosud vyráběné baterie LFP. Díky tomu věří BYD, že její výrobek bude skutečně konkurenceschopný v porovnání s nejlepšími lithium-iontovými bateriemi.

Číňané se chlubí také samotnou továrnou na výrobu těchto "Blade" baterií. Například vzduch je zde vyčištěn tak, aby v jednom krychlovém metru nebylo více než 29 prachových částic s velikostí odpovídající jedné dvacetině tloušťky lidského vlasu (5 mikronů). Je zde také stálá teplota 25 stupňů Celsia a vlhkost nesmí přesáhnout 1 procento.

Baterie je již připravená k využití v nových elektromobilech. Prvním z nich by měl být sedan BYD Han EV, což je nová vlajková loď značky.

BYD se již připravuje i na vstup na evropský automobilový trh. Například v Norsku chce ještě letos začít prodávat SUV Tang i zmíněný sedan Han.

Radek Pecák