Z hlediska celkové energetické účinnosti nemůžou nikdy automobily využívající k výrobě elektřiny na palubě vodíkový palivový článek konkurovat bateriovým elektromobilům. Tvrdí to nové odborné studie, například ta, kterou vypracovala konzultantská společnosti Horváth&Partners.

Zatímco bateriové elektromobily můžou dosáhnout celkové účinnosti vložené energie mezi 70 - 90 procenty, u vodíkových je to pouze 25-35 procent. (I to je ale samozřejmě výrazně lepší výsledek než u vozů s motory s vnitřním spalováním, kde je to pouze 10-20 procent).

V případě elektromobilů s externě dobíjitelnou baterií se totiž při přepravě v energetické síti ztratí jen kolem osmi procent energie a dalších přibližně 18 procent při přeměně energie na kinetickou v systémech vozidla.

U vodíkových vozidel jsou ztráty mnohem vyšší. Samozřejmě se ale ve studii počítá výhradně s vodíkem, který se vyrábí elektrolýzou z vody. Už při tomto procesu je zmařeno 45 procent původní energie a pak přicházejí další ztráty. Konkrétně při stlačování plynu, jeho transportu, plnění do vozidla a samozřejmě opět ve voze. Z těch 55 procent, které zbyly po elektrolýze, zmizí údajně dalších 55 procent.

V zásadě z toho lze vyvodit, že na ujetý kilometr spotřebuje vodíkový automobil dvakrát až třikrát více elektřiny než bateriový elektromobil. Přitom ani další faktory - jako například dojezd či cena, nehrají ve prospěch vodíkových elektromobilů. Této technologii autoři studie, na rozdíl od osobních vozů, přisuzují v budoucnosti výrazný vliv v oblasti těžké nákladní dopravy. Ať již na silnici nebo například na kolejích.

Problém takovýchto studií je podle našeho názoru ale v tom, že vždy pracují jen s informacemi, které jsou v tuto chvíli dostupné a nezahrnují připravované technologie. Například Toyota tvrdí, že již během několika let představí vodíkové osobní vozy, které bude prodávat za stejnou cenu jako své současné hybridy.

Také vodík se nemusí vždy získávat elektrolýzou nebo složitě transportovat.

Radek Pecák