Často se mluví o tom, že elektromobily mají podstatně nižší provozní náklady. Konkrétní údaje je však obtížné dohledat. Redakce Autorevue.cz se zajímala o to, kolik zaplatí majitel elektromobilu ve značkovém servisu během prvních deseti let provozu v porovnání s vlastníkem dieselové verze téhož vozu.

Cenu za spotřebovanou elektrickou energii během provozu elektromobilu lze obtížně vyčíslit. Stejně jako v případě aut se spalovacími motory totiž velmi záleží na jízdním stylu a místu provozování konkrétního vozu. V případě elektromobilu navíc docela výrazně vstupuje do hry cena za dobité kilowatthodiny, případně i minuty strávené u nabíječek. Nicméně, jednoznačně se dají porovnat náklady za servisní prohlídky, pokud nějaká značka nabízí model jak s konvenčním, tak i elektrickým pohonem. Jelikož jedním z takových vozů je Kia Soul, požádali jsme o spolupráci technického manažera tuzemského zastoupení značky Kia Michala Tolara.

"Zatímco elektromobil Kia Soul Ev má předepsanou servisní prohlídku každý rok, případně po ujetí 15 tisíc kilometrů, tak v případě automobilu Kia Soul 1,6 CRDi, se jedná o dvojnásobný interval," začíná Tolar. Jenže, přestože majitel elektromobilu během prvních dvou let zajede do servisu dvakrát, budou ho tyto dvě návštěvy stát dohromady jen 3365 Kč. Vlastník dieselového soulu ale nechá v pokladně servisu hned napoprvé částku 5 703 Kč. "Jde samozřejmě o sumu, která zahrnuje pouze předepsané úkony a výměnu materiálu, pokud je automobil zcela v pořádku," dodává Tolar.

"První rok se v případě elektromobilu nemění vůbec nic, jde pouze o kontrolní úkony, za které se platí 801 Kč. Teprve druhý rok se přistupuje k výměně pylového filtru a brzdové kapaliny," vysvětluje konkrétní postup Tolar. Cena za tuto kontrolu každý sudý rok je 2 584 Kč. V případě vozu se dieselovým motorem se samozřejmě kromě stejného filtru mění i ten olejový, a rovněž olejová náplň v motoru a brzdová kapalina. Protože je úkonů vice, platí se samozřejmě i delší úsek práce servisního technika.

V případě elektromobilu jsou taxy i úkony stejné rok co rok (tedy 801 a 2564 Kč) až do posledního, desátého roku, kdy cenu navýší výměna chladící kapaliny na celkových 3339 Kč.

Cena za práci, předepsané kontroly a materiál u dieselového vozu je přitom při každé z pěti kontrol během desetiletého cyklu přinejmenším 5 703 Kč a po čtvrtém a osmém roce se dokonce vyšplhá na 7652 Kč.

Celkem tedy majitel elektromobilu zaplatí za deset let při servisních prohlídkách 17 603 Kč. Je to o 15 800 Kč méně než v případě vlastníka dieselového soulu. "Je ale pravděpodobné, že rozdíl bude ještě větší," dodává Tolar. Například brzdové destičky a kotouče jsou u elektrického soulu i po třech nebo čtyřech letech provozu téměř jako nové, u stejně starých dieselových verzí to samozřejmě neplatí," udává konkrétní příklad.