Podobnou technologii, jaká je využita v jednotkách airbagů, obsahují odpojovače baterií elektromobilů. Linku na jejich výrobu pro jednu americkou automobilku vymysleli a vyrobili specialisté inženýrské společnosti DEL ve Žďáru nad Sázavou.

Takzvané pyrodiskonektory umí v případě nehody bleskově odpojit trakční baterii od zbytku vozu. Zabrání se tak požáru, případně úrazu elektrickým proudem.

Linka bude nakonec pracovat v jihomoravských Brankovicích, v areálu společnosti PATVAG, která je součástí rakouského holdingu Hirtenberger.

Stejně jako v případě airbagu příslušné čidlo ve spolupráci s řídící jednotkou rozhodne po nárazu automobilu o odpálení iniciátoru v diskonektoru. Následně se přeruší vedení mezi baterií a ostatními částmi vozu.

Linka zvládne během jedné směny vyrobit 400 odpojovačů. Na lince kromě dalších zařízení pracují také dva roboti, řízený šroubovák a jsou na ní hned tři kontrolní kamerová stanoviště.

Tato zakázka není pro žďárskou firmu rozhodně první z oblasti elektromobility. Vyvinula již dokonce i některé plně automatické linky pro výrobce elektrických vozidel. Například pro svařování karosářských dílů vozů značky Volkswagen. Ve spolupráci s dceřinou společností NES také vyvinuli rychlonabíječku.

"V oblasti elektromobility máme poměrně široký záběr. Vedle návrhu a realizaci linek pro výrobu dílů tedy dokážeme elektromobily také dobíjet," říká výkonný ředitel společnosti DEL Jiří Kabelka.

Radek Pecák