Zatím v osmdesáti evropských městech se vám může stát, že vaše BMW náhle omezí rychlost a budete mít k dispozici omezený výkon pohonné jednotky. Stane se tak v případě, že řídíte nový model 745e, X5xDrive 45e, případně 330e. Právě v nich je totiž instalována služba BMW eDrive Zones.

Celý princip spočívá v tom, že pokud vůz za pomoci GPS rozpozná, že vjel do nízkoemisní zóny, sám se přepne do elektrického módu. Samozřejmě, pokud je trakční baterie dostatečně nabitá. S nulovými lokálními emisemi pak pojede tak dlouho, dokud energie nedojde, nebo pokud ze zóny zase nevyjedete.

Systém německá prémiová automobilka vymyslela po vyhodnocení pilotního projektu, který probíhal v Rotterdamu. Tam řidiči při překročení hranic zóny dostávali upozornění, aby zapnuli čistě elektrický jízdní režim. Řidiči zapojení do pilotního projektu to skutečně akceptovali a absolvovali 90 procent jízd v těchto oblastech na elektrický pohon.

BMW chce řidiče navíc motivovat, aby elektrický mód nevypínali. Proto je v rámci věrnostního programu, který spustí na konci tohoto roku, bude odměňovat. Zatímco za každý ujetý kilometr v elektrickém režimu mimo tyto zóny dostanou na své konto jeden bod, v zónách to budou dva. Za to pak získají nějakou odměnu. Například dobití baterie zdarma.

Navíc ve městech by se díky tomu mělo opět o něco zlepšit životní prostředí a řidičům se sníží provozní náklady.

Nejvíce nízkoemisních zón je v současnosti v německých městech. Je mezi nimi většina těch velkých. Například Berlín, Düsseldorf, Frankfurt nad Mohanem, Hannover, Mnichov, Norimberk, Regensburg, Stuttgart a desítky dalších. Setkat se s nimi můžete i v Rakousku, Nizozemsku, Belgii, Švýcarsku a Francii.

Počet modelů, v nichž bude tato služba k dispozici, hodlá BMW v příštích měsících ještě výrazně rozšířit.

Radek Pecák