Svezli jsme se elektrickým Peugeoty 208 a 2008. Co od nich můžeme čekat?

První elektrický vůz vyrobil Peugeot už v roce 1941. Jmenoval se VLV (Véhicule Léger de Ville = lehký městský vůz). Byl určen především pro pařížské živnostníky na rozvážení zboží v době, kdy byl veškerý benzin zabavován pro vojenské účely. Do roku 1945 vzniklo 377 kusů. Tento automobil vybavený čtyřmi dvanáctivoltovými bateriemi nabízel už tehdy při rychlosti 36 km/hod dojezd 75 až 80 km. Nyní uvádí Peugeot na trh hned dva nové elektromobily – 208 a 2008.
A jde na to trochu jinak než ostatní soupeři. Většina z nich uvádí elektromobily na trh jako zcela samostatné modely (Nissan Leaf, Renault Zoe, Volkswagen ID.3 apod.). Peugeot nabízí ve stejném autě na výběr hned ze tří druhů – benzinový, dieselový a elektrický. Vše je jinak stejné, i zavazadlový prostor.
Nejmenší elektrický Peugeot 208 disponuje motorem o výkonu 100 kW (136 k) a točivým momentem 260 Nm. Úplně stejný motor je i pod kapotou většího elektrického modelu 2008. Funguje ve třech režimech: eko, normal a sport, v němž dosahuje auto zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy. Prostor v kabině i objem zavazadlového prostoru jsou stejné jako u verze se spalovacím motorem. Baterie o kapacitě 50 kWh jsou totiž umístěny pod podlahou vozu. S nimi dosahuje auta dojezdu až 340 km podle WLTP. Doma ze zásuvky budete ale auto nabíjet 16 hodin. Nutností proto bude wall box, buď na jednofázový proud 7,4 kW (nabití za 8 hodin) nebo třífázový 11 kW (5 hodin 15 minut). Výrobce dává na baterie záruku 8 let nebo 160 000 km na 70 % kapacity.
Oba modely vypadají velmi dynamicky, zejména díky tvaru přední masky. Rozvíjejí atypický interiér s palubním štítem umístěným až nad volantem, a posouvají ho ještě dál díky 3D zobrazení informací, čehože se dosahuje kombinací dvou displejů a zrcadla. Je to velmi efektní. Interiér celkově je moderní, svěží a používá kvalitní materiály. Elektrický pohon v obou vozech nepřináší dramaticky jiné jízdní vlastnosti, což ideálně odpovídá myšlence výrobce, že si nekupujete jiné auto, jen máte na výběr třetí verzi pohonu. Elektrické varianta jsou logicky těžší a mají níže těžiště, což zlepšuje chování v zatáčkách, ale sportovci to pořád nejsou. Prvotní nástup výkonu je samozřejmě rychlejší, na což je potřeba si zvyknout. Peugeot e-208 startuje v Česku na akční ceně 810 000 Kč, e-2008 je jen o 30 000 dražší.
Martin Šidlák