S vozem Audi e-tron jsme v praxi vyzkoušeli dobíjení u nejrychlejší stanice v Česku. Ta se nachází na dálnici D5 spojující Prahu a Plzeň na čerpací stanici OMV v Berouně ve směru na Prahu a patří do sítě Ionity.

Zatímco dobíjení výkonem 50 kW, což zajišťuje většina stojanů provozovaných energetickou společností ČEZ, trvá v případě vozu Audi e-tron s baterií s kapacitou 95 kWh rozhodně více než hodinu, v případě stojanů Ionity se tato doba výrazně zkracuje.

Ke stojanu jsme se připojovali v okamžiku, kdy v baterii zbývalo 22 procent. V tu chvíli jsme měli za sebou přibližně padesátikilometrovou dálniční jízdu z Plzně běžnou rychlostí 130 km/hod. Venku bylo lehce nad nulou. Chtěli jsme vyzkoušet, jak dlouho bude trvat, než se dostaneme na doporučovanou úroveň 80 procent.

Zpočátku se na displeji objevilo, že je výkon dobíjení 80 kW, ale postupně se navyšoval. Například po deseti minutách od připojení to bylo 120 kW. V tu dobu jsme baterii dobili o zhruba dvacet procent a získali 16 kWh. Toto množství elektřiny ovšem v případě poněkud neúsporného Audi e-tron vystačí na ujetí jen zhruba 50 kilometrů. Spotřeba Audi e-tron v zimních podmínkách a českých komunikacích činí obvykle 30 kWh/100 kilometrů. Znamená to, že na plně nabitou baterii lze ujet přibližně 300 kilometrů.

V okamžiku, kdy jsme se po 25 minutách odpojovali, však bylo v baterii již 80 procent z vyhrazené kapacity, což nastalo po dobití 50 kWh. Tím pádem jsme měli k dispozici (společně s původní zbytkovou zásobou) dostatek energie na ujetí minimálně dvou stovek kilometrů.

Teoreticky i prakticky tak lze u Ionity s tímto vozem získat během čtvrthodinové zastávky na odskočení a na kávu elektřinu na příštích sto kilometrů.

Běžně stojí dobíjení (bez ohledu na délku připojení a množství odebrané energie) 205 Kč. My jsme však neplatili, ve výbavě vozu Audi byla i speciální čipová karta se zaplaceným paušálem.

U berounské stanice jsou instalovány čtyři stojany, v době naší návštěvy však byly v provozu jen dva.

Během letošního roku zprovozní OMV další dvě místa se stojany Ionity. Tentokrát to bude na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem. Další místa začnou od jara fungovat také u některých čerpacích stanic sítě Shell.

Radek Pecák