Škoda si s uvedením modelů, které jsou schopné jízdy výhradně na elektřinu dávala načas. Nakonec vsadila na jistotu a oba její modely "elektrické" řady iV v ničem nezaostávají za konkurencí.

Po prvních kilometrech, které jsem mohl v rovinatém Nizozemsku absolvovat za volantem Citiga e iV i Superbu iV lze konstatovat, že jejich tvůrci v ničem neudělali zásadní chybu.

Mohli se ostatně poučit u svých kolegů z Volkswagenu, protože Superb iV přebírá pohonné ústrojí z Passatu GTE a Citigo zase z Volkswagenu e-UP!

Nyní si dokážeme docela dobře představit, že řada manažerů vymění svůj naftový Superb nebo jiný model střední třídy za verzi iV. Nemusí se nijak omezovat v komfortu, protože benzino-elektrický pohon v Kvasinách zabudují do karosérie jakékoliv verze, tedy například i Laurin&Klement.

Brzdou v provozu tento automobil rozhodně nebude, protože čtyřválcový turbomotor 1,4 v součinnosti s elektromotorem, který sám o sobě poskytuje 85 kW, dává řidiči k dispozici 160 kW. Zrychlit z nuly na stovku tak lze již za 7,7 sekundy.

V praxi jsem na trase mezi Amsterdamem a Haagem vyzkoušel maximální dojezd na elektřinu. Trasa přitom vedla jak skrze města a městečka, tak i po dálnici a spojovacími venkovskými úseky. Byla ovšem samozřejmě rovinatá,  neboť jiná ani v této zemi být nemůže. Nakonec jsme výhradně na elektřinu jeli 42 kilometrů, přestože palubní počítač sliboval jen 34. Spotřeba elektřiny na sto kilometrů se pohybovala zhruba na úrovni 22 kWh.

V hybridním režimu pak vůz ve stejných podmínkách spotřebovává kromě narekuperované energie také přibližně 5,2 litru benzínu.

Se Citigem e iV jsme zatím měli tu čest pouze v odpolední dopravní špičce města Haag. V ní se automobil pohyboval se spotřebou mezi 15 a 16 kWh/100 kilometrů. Jezdili jsme v režimu s plným výkonem a navíc si v sychravém počasí také topili.

Jelikož je využitelná kapacita baterie Citiga e iV přes 32 kWh, lze si snadno spočítat, že reálný městský dojezd vozu je i za dosti nepříznivých podmínek dvě stovky kilometrů. Ještě si to ale samozřejmě musíme ověřit v kopcovitějším terénu . Příležitost v Česku bychom k tomu měli mít ještě v průběhu prosince.

Na Citigu e iV je potěšitelná ještě jedna věc. A to je výbava, kterou majitel dostane za kupní cenu 450 000 Kč. Například jde o vyhřívané sedačky a čelní sklo, asistent pro udržení vozu v jízdních pruzích a držák mobilu se zabudovaným nabíjecím konektorem.

Trakční baterie také nijak neubrala na prostoru pro cestující a zavazadla.

Radek Pecák