Jednoznačným trendem v oblasti vývoje elektromobilů je nárůst výkonů elektromotorů zajišťujících jejich pohyb. Vyplývá to z čerstvé statistiky výzkumné společnosti Adamas Intelligence.

Ta spočítala, že v září byl průměrný špičkový výkon elektromotorů v prodaných elektromobilech 112,1 kW. To je o čtyři kW více než před rokem.

Statistika přitom nerozlišuje, zda elektromotor byl zabudován v "čistě" elektrickém vozidle, případně v automobilu s pohonem plug-in hybrid nebo v klasickém hybridu. Jedná se o prostý matematický průměr.

Nicméně v jednotlivých teritoriích se hodnota výkonu dosti zásadně liší. Nejvyšší byla zaznamenána v Norsku, kde kompletně bezemisní vozy tvoří obrovskou část prodejů. Tam se jedná o 181,1 kW.

Naopak v Japonsku, kde se nejvíce prodávají hybridy a v menší míře plug-in hybridy, je průměrný výkon oproti Norsku jen zhruba třetinový. Přesné číslo činí 62,2 kWh.

Křivka grafu zaznamenávající nárůst průměrného výkonu elektrické pohonné jednotky se ale bude v příštích letech nepochybně ještě poměrně strmě zvedat. Už jen proto, že i v poměrně malých elektromobilech typu Renault Zoe, případně Opel Corsa-e a Peugeot e-208 je výkon přesně na hranici 100 kW a ve Volkswagenu ID.3 dokonce 150 kW.

V této souvislosti lze jen podotknout, že v přepočtu jde o více než dvě stovky koní. Přitom tímto výkonem ještě před několika lety disponovaly třeba sportovní verze rodinných aut - takzvané "hot hatche!

Radek Pecák