Plug-in hybridní automobil je nepochybně dobrá myšlenka, pokud se využívá v souladu s jeho technickým řešením. Tedy, že se uživatel snaží vůz v maximální možné míře dobíjet a pouze na hodně dlouhých trasách spaluje také ropné palivo... Přesto to nikdy nemůže být zcela "čistý" automobil, nehledě na jeho složitou techniku a tudíž náročný servis.

Renault se rozhodl nabídnout něco jiného. Konkrétně se jedná o elektrické verze vozu Master a Kangoo, jejichž dojezd prodlužuje elektřina vyráběná v palivovém článku z vodíku.

Tento vodíkový článek má výkon jen 10 kW, což nepostačuje k přímému pohonu kol vozu. Proto se v něm vyrábí elektřina pro dobíjení klasické trakční baterie. I to však ale podstatně prodlužuje akční rádius vozu. Zatímco běžný Master Z.E. ujede na jedno nabití trakční baterie pouze 120 kilometrů, vodíkový palivový článek zajistí prodloužení akčního rádiusu na skoro trojnásobek - 350 kilometrů.

Vodíkové nádrže jsou uloženy v podvozku, takže nezmenšují nákladový prostor. Pouze o se zvýší pohotovostní hmotnost vozidla - zhruba o dvě stě kilogramů. Tento vůz by se do prodeje měl dostat v průběhu příštího roku.

Ještě letos se však zájemci dočkají menšího Renaultu Kangoo Z.E. Hydrogen. U něj budou pochopitelně vodíkové nádrže menší - celkem společně s palivovým článkem zvýší hmotnost klasického elektromobilu přibližně o 110 kilogramů. Dojezd díky takto vyrobené elektřině stoupne z 230 na 370 kilometrů.

Za to však bude třeba platit nemalou sumu. Cena již byla stanovena na více než 48 000 eur. Přitom do této částky ještě není zahrnuta DPH.

Radek Pecák