Může to znít jako pohádka, ale vynález britského vědce, který určitou dobu působil také jako důstojník britského námořnictva sloužící na jaderné ponorce, může zcela zvrátit současné pojetí elektromobility.

Alespoň to tvrdí britská média, podle nichž již osmpadesátiletý Trevor Jackson podepsal dohodu se strojírenskou společností Austin Electric na velkosériovou produkci jeho zcela nového typu baterie. "Je do věc, která doslova změní zaběhnuté pořádky," vyjádřil se při této příležitosti ředitel Austin Motor Company Danny Corcoran.

Výhodou této technologie je podstatně levnější výroba i finální cena, snadná recyklace a daleko větší energetická hustota v porovnání například s v současné době nejvíce používanými bateriemi typu Li-On.

Trevor Jackson začal na vývoji tohoto zdroje energie pracovat již v roce 2001. Rozvíjel již v šedesátých letech objevený princip, podle něhož při ponoření hliníku do žíravého elektrolytu vznikne mezi hliníkem a vzduchem chemická reakce a tudíž elektřina.

Zlomem ve výzkumu byl prý okamžik, kdy zjistil, že žíravý elektrolyt lze nahradit jiným roztokem. Ten je již neškodný. "Dokonce jsem se ho napil," říká Jackson.

Ve skutečnosti se tedy nejedná o baterii, ale palivový článek. O jeho potenciálu hovoří jeden příklad, jehož svědkem byl redaktor listu Daily Mail. "Jackson vzal jednu hliníkovou plechovku od limonády, odřízl její vršek, vylil nápoj a dovnitř napustil elektrolyt. Pak připojil elektrody vedoucí k malému motorku s vrtulí. Prý by se díky takto získané energii mohla točit celý měsíc," uvedl.

Jackson tvrdí, že pokud by se současná baterie ve voze Tesla nahradila jeho článkem se stejnou hmotností, ujel by tento automobil devětkrát větší vzdálenost bez nutnosti dobíjení či výměny článku.

Navíc výrobní náklady v přepočtu na jedno vozidlo jsou zhruba šestkrát nižší než v případě lithium-iontových baterií.

Díky tomu se vyplatí je využít také při konverzích současných vozidel se spalovacími agregáty na elektrický pohon. Náklady mají činit jen přibližně 3500 liber, tedy přibližně 104 000 Kč. Využít prý půjdou dokonce ve vrtulových letadlech.

Zatím se ale začne s dodávkami těchto Jaksonových baterií pro motorové tříkolky zvané tuk tuk a elektrická jízdní kola.

Radek Pecák