Dvě a půl miliardy Liber (více než 70 milionů korun), které vynaložil miliardář James Dyson - vynálezce bezsáčkového vysavače - na projekt vlastního elektromobilu, přijdou nejspíše vniveč.

Ukončit projekt se firma Dyson rozhodla i přesto, že již budovala továrnu na své elektromobily v Singapuru, měla k dispozici vývojové centrum a zkušební testovací dráhu v Anglii a zkonstruovaný první typ elektromobilu. Na projektu poslední dva roky pracovalo pět stovek specialistů.

Na veřejnost unikly už i patentové kresby vozu, což měl být sedmimístný crossover s bateriemi umístěnými v podlaze. 

Právě cena baterií je ale podle informací médií tím rozhodujícím faktorem, který stál za krachem projektu. James Dyson předpokládal, že jejich cena bude klesat mnohem rychleji, než se ve skutečnosti děje.

Jím vyráběná vozidla by tak na trhu nebyla konkurenceschopná. Je to prý škoda, protože samotný vůz měl být podle vyjádření firmy vynikající.

Ještě před oznámením o ukončení projektu se prý Dyson pokoušel celý projekt prodat jinému investorovi. Bohužel ale neuspěl.

Dyson možná nebude jedinou firmou pokoušející se uspět na poli elektromobility, která se dostala do finančních problémů. Nepříliš dobře si po ekonomické stránce vede také projekt "pošťácké" dodávky StreeScooter, stejně jako řada čínských výrobců "čistých" elektromobilů. O tom, že Tesla je ztrátová dlouhodobě, není třeba dlouho mluvit.

Radek Pecák