Projekt, který z ekologického hlediska prakticky nemá chybu, představily společnosti Hyundai Hydrogen Mobility a Hydrospider.

Jejich společný podnik bude provozovat flotilu nákladních automobilů poháněných vodíkovými palivovými články. Palivo se přitom bude vyrábět v areálu vodní elektrárny Alpiq ve švýcarském Gösgenu.

V roce 2020 Hyundai dodá prvních padesát vozidel s označením H2 XCient Fuel Cell a do roku 2025 má flotila těchto těžkých náklaďáků čítat 1600 kusů.

Systém palivových článků ve vozidle má výkon 190 kW. V nádržích si veze zásobu téměř 35 kilogramů vodíku, což mu vystačí na ujetí více než čtyř stovek kilometrů.

Výroba vodíku v elektrárně Alpiq v Gösgenu začne na konci tohoto roku. Vodík vznikne za pomocí elektrolýzy z vody, přičemž se samozřejmě využívá "čistá" elektřina vzniklá za pomoci vodních turbín. Výkon bude dosahovat 2 MW.

Součástí projektu je také vybudování patřičné infrastruktury pro doplňování vodíku podél silničních tahů.

Pilotní fáze se sice uskuteční ve Švýcarsku, postupně se ale bude projekt rozšiřovat do dalších zemí. Konkrétně jde o Německo, Nizozemí, Rakousko a Norsko.

Radek Pecák