Na přelomu roku přišly na tuzemský trh další verze elektromobilu BMW i3. Zajímalo nás, v čem se sportovnější verze i3S liší od standardního modelu.

Hlavní rozdíl, jak již BMW prezentovalo na autosalonu ve Frankfurtu, kde měly vozy premiéru, je v použití silnějšího elektromotoru. Rozdíl činí 10 kW (14 koní). S tím souvisejí i některé výkonnostní parametry. Například zrychlení či normovaná spotřeba. i3 S ji má 14,7 kWh/100 km, což je o 0,8 až 1,2 kWh více než dosud nabízená i3. V praxi, jak ukazovala dlouhodobá spotřeba testovaného exempláře, bude zhruba 19 kWh.

Ve městě jsme při řadě jízd, jejichž délka se pohybovala od 5 do 22 kilometrů, zaznamenávali spotřebu elektřiny v rozmezí 13-17 kWh. S autem jsme najeli i desítky kilometrů po tuzemské dálnici. Při dodržování limitu 130 km/hod ukázal palubní počítač spotřebu 25 kWh/100 kilometrů. Baterie je jak pro i3, tak i pro i3S stejná. To tedy samozřejmě znamená u výkonnějšího vozu menší dojezd. BMW v technických údajích k vozu udává u slabší varianty dojezd 290 - 300, u té silnější jen 280 kilometrů. V lednovém sychravém počasí ukazoval displej plně nabitého vozu dojezd obvykle těsně pod hranicí 200 kilometrů, případně lehce nad ní. Právě takový byl i reálný dojezd, tedy, pokud jsme samozřejmě netestovali potenciál tohoto vozu.

i3 S má navýšenou hranici omezovače rychlosti. Standardem pro i3 je 150 kilometrů v hodině, s i3S se dá jet až sto šedesát. Pod hranici sedmi sekund se pak dostala i hodnota zrychlení na sto kilometrů. Konkrétně je to 6,9 sekundy. Standardní varianta zrychluje za 7,3 sekundy. Právě tento údaj je pro posuzování výkonnosti vozu velmi důležitý. Například ještě minulá generace nejrychlejší škodovky, což je octavia RS, ji prolomit nedokázala.

Nás samozřejmě zajímalo, zda se takového zrychlení dá docílit i v praxi. Na uzavřené silnici jsme proto uskutečnili tři pokusy. Postupně stopky ukázaly 7,65 sekundy, následně 7,78 a nakonec 7,72 sekundy. Průměrná hodnota z těchto tří měření je právě 7,72 sekundy. Měření se však zdaleka nekonalo za ideálních podmínek. Jezdili jsme na asfaltu s vlhkým povrchem a na voze byly namontovány zimní pneumatiky.

Vyšším výkonům výrobce uzpůsobil i některé komponenty vozu. Například je BMW i3S vybaveno sportovním podvozkem se speciálně navrženými pružinami, tlumiči a stabilizátory. Světlá výška se snížila o deset milimetrů a rozchod kol se zvětšil o čtyřicet milimetrů. Na voliči jízdních režimů je k dispozici i režim Sport.