Mnichovská automobilka BMW v roce 2013 způsobila pořádný rozruch, když představila svůj elektromobil i3. Především díky důkladně promyšlené konstrukci a výrobě vozu s maximálním ohledem na ekologii. Nyní se ale nad tímto vozem stahují mračna..

Člen představenstva automobilky se zodpovědností za prodej Pieter Nota totiž Financial Times sdělil, že v současnosti není plán pro nástupce tohoto vozu.

Zřejmě se tak naplní předpoklady škarohlídů, kteří poukazovali na složitost a nákladnost výroby "itrojky". Její parametry přitom ani přesto nebyly v porovnání s konkurencí, která prostě přestavěla konvenční vozy na elektromobily, nikterak závratné.

Během doby, kdy byl vůz v nabídce, se technická data (zejména v oblasti kapacity baterie a dojezdu na jedno nabití) pravidelně vylepšovala. Připomeňme, že původně měla trakční baterii schopnost pojmout pouze 22 kWh a letos už to bylo o 20 více. Dojezd se tak už přiblížil hranici tří stovek kilometrů. Jenže podobně reagovala také konkurence.

Nyní se zdá, že k získání zájmu zákazníků o elektromobilitu již není třeba nějak extravagantní designové řešení (právě takové je i3) nebo vyrábět kostru vozu z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (i tato technologie se skrývá pod povrchovými díly vozu).

I když se prodeje tohoto vozu každoročně zvyšují (vloni již to bylo 25 000 kusů během 12 měsíců) a celková bilance je 150 000 exemplářů předaných zákazníkům, konkurence je na tom lépe.

Zájemci o čistě elektrické BMW se tedy v příštích letech budou muset spokojit s BMW iX3, které se začne produkovat v Číně a další elektromobily zkonstruované na základě klasických modelů a s jejich obvyklým designem.

Současně se mnichovská značka hodlá také intenzivněji věnovat vozům s pohonem na vodíkové palivové články, jak ukázal koncept BMW i Hydrogen Next se vzhledem současné generace SUV X5.

Radek Pecák