Dopravní prostředky na takzvanou "poslední míli", tedy ty, které se prosmýknou i totálně ucpanými centry měst, mají podle předpokladů řady odborníků hrát čím dál větší roli. Jako určitý doplněk svého hlavního výrobního programu je začíná nabízet čím dál větší množství výrobců, včetně Škody Auto.

Ta na mezinárodním cyklistickém veletrhu Eurobike, který začíná tento týden v německém Friedrichshafenu, představí svůj elektrický moped Klement. Ten má výkon 4 kW a umožňuje jízdu rychlostí až 45 kilometrů v hodině.

Jelikož jednostopý stroj nemá vůbec šlapky, nedá se zařadit do kategorie elektrokol. Baterie mají kapacitu 1,25 kWh a umožňují dojezd až 62 kilometrů. Dobíjet je lze i rekuperací.

Zatímco tento dopravní prostředek bude trošku méně skladný, v nabídce automobilových producentů se objeví i menší. Například elektrické koloběžky, které půjde snadno přepravovat také v zavazadlovém prostoru klasických osobních aut. Jako první ji u nás začala nabízet značka Seat, nyní se k ní přidávají také korejské automobilky. Model od Hyundai nabídne dojezd 20 kilometrů a pohyb na elektromotor v rychlostech do 20 kilometrů v hodině.

Stejné parametry má také výrobek nabízený u dealerů KIA. Hmotnost koloběžky je pouze 7,7 kilogramů a pomocí tří čepů ji lze snadno složit a rozložit.

Zatímco cena elektrické koloběžky Seatu je 16 300 Kč, korejské výrobky by měly být levnější. Mají totiž o něco menší dojezd i dosažitelnou rychlost.

Radek Pecák