Rovněž testy amerického institutu IIHS prokázaly, že automobil Hyundai Nexo s pohonem na vodíkové palivové články je schopen při střetech s překážkami velmi dobře ochránit posádku. Již dříve získal tento vůz titul nejbezpečnějšího velkého SUV po testech prováděných evropskou organizací EuroNCAP.

Američané po testech, které zahrnují i náraz s takzvaným malým přesazením (tímto způsobem se v Evropě vozy zatím oficiálně netestují) přidělili Nexu hodnocení Top Safety Pick +, tedy to nejvyšší možné. Pyšnit se s ním ovšem můžou pouze exempláře vyrobené po letošním červnu. Ty starší měla jiný typ světel, který celkové hodnocení poněkud srážel.

V USA se totiž provádějí kromě crashtestů vozu narážejícím do překážky s malým a středním přesazením a bokem, také testy pevnosti střechy a sedadel a účinnosti světlometů. Jen tehdy, když vůz získá hodnocení "Dobrý" ve všech těchto dílčích zkouškách, může získat nejvyšší možnou známku.

Nexo je vůz, který si zaslouží pozornost i z řady jiných ohledů. Například tím, že šest kilogramů vodíku, které převáží ve svých útrobách, stačí na ujetí vzdálenosti více než šesti stovek kilometrů. 

Také má schopno vyčistit vzduch ve svém okolí, protože vzdušný kyslík, který zajistí výrobu elektřiny v palivových článcích nejprve prochází sadou účinných filtrů.

Rovněž je vůz schopen autonomní jízdy úrovně 4, což již prokázal při praktickém testu během zimní olympiády v Koreji. Během několika příštích let by se měl začít prodávat také na českém trhu, jak autorovi článku potvrdil nový šéf zastoupení značky Hyundai Martin Saitz.

Radek Pecák