Již příští rok na jaře by měli mít obyvatelé i návštěvníci Prahy 2 možnost nabíjet své elektromobily nebo plug-in hybridy přímo na ulici. Magistrát se totiž zavázal, že v této čtvrti vybuduje síť dobíjecích stanic umístěných ve stojanech lamp veřejného osvětlení.

Již v létě by se pak totéž mělo stát na Smíchově. Realizace tohoto projektu však vyžaduje výměnu kabelů, které k lampám vedou. Poté by mělo být možné nabíjení prostřednictvím koncovky Mennekes. Tímto způsobem je možné většinu elektromobilů dobít v řádu hodin, na plnou kapacitu bez problémů přes noc.

Budování těchto nabíječek má pokračovat i v dalších letech. Praha na to chce vynaložit zhruba dvě až tři miliardy korun.

O záměru hlavního města informoval radní pro majetek Jan Chabr, podle kterého by v hlavním městě mělo během příštích deseti let vzniknout celkem 5000 nabíječek pro elektromobily. "Kdybychom využili potenciál veřejného osvětlení, tak bychom mohli nabídnout 4500 nabíjecích míst," uvedl radní na tiskové konferenci.

Současně bude v tomto směru hlavní město spolupracovat s energetickou společností PRE. S ní chce koordinovat umístění jejích nabíjecích stanic. Vhodné by bylo také rozmístit nabíječky na březích Vltavy, aby postupně mohla být elektrifikována flotila výletních i jiných lodí.

Elektrifikace se dotkne v Praze také městské hromadné dopravy. První elektrickou autobusovou linkou se stane ta s číslem 207, která jezdí ze zastávky Staroměstská, přes náměstí Republiky na Florenc a dále pokračuje Žižkovem na Ohradu. Se zhruba dvouletým zpožděním pak přijde na řadu autobusový spoj 140.

Kromě klasických elektrobusů se budou využívat pro přepravu cestujících na území města také trolejbusy. Ty se na určitém úseku dobijí z trolejového vedení, zbytek cesty pak absolvují na elektřinu čerpanou z  baterií.

Radek Pecák