Svého času se v automobilce ve Cvikově vyráběly Trabanty. Poté továrnu převzal koncern Volkswagen, který ji v současnosti upravuje na největší evropský montážní závod elektromobilů.

Již v srpnu má být spuštěna jedna výrobní linka, o dva roky později pak druhá. Celková investice si vyžádá 1,2 miliardy eur. Díky ní bude schopen stejný počet zaměstnanců každý rok vyrobit 330 tisíc elektromobilů, což je více než činila produkce vozů se spalovacími motory. V poslední době ze Cvikova vyjížděly do světa modely Golf a Golf Variant, předtím to byl rovněž Passat. Sériová produkce modelu Volkswagen ID 3 má začít v posledních měsících letošního roku.

Denní produkce se zvýší z dosavadních 1350 vozidel denně na 1500. Navíc se místo tří dřívějších typů bude vyrábět šest. Počítá se s celkem šesti typy, které budou mít na svých kapotách loga značek Volkswagen, Audi a Seat. Elektrické Škody se budou vyrábět přímo v domovském závodě české značky v Mladé Boleslavi.

Modernizace se dotkla karosárny, lakovny, montáže a potřebné infrastruktury. Vzhledem k hmotnosti používaných baterií musel být upraven i dopravník. V budoucnosti bude zdejší elektromobily pomáhat vyrábět celkem 1625 robotů.

V rámci rekonstrukce se továrna přebudovává rovněž na využívání "zelené" energie. Polovina využívané elektřiny bude pocházet z certifikovaných obnovitelných zdrojů, tedy z větrných a solárních elektráren, zbytek vyrobí elektrárna a teplárna přímo ve zdejším areálu.

Současně se také náležitým způsobem zateplily a izolovaly střechy a okna v budovách.

Radek Pecák