Výrobce tohoto vozidla tvrdí, že při svém používání dokáže vyrobit více elektřiny než samo potřebuje ke svému provozu. Některé jiné zdroje toto tvrzení sice rozporují, každopádně se ale v současnosti jedná o největší elektromobil na světě, který navíc funguje velice efektivně.

Řeč je o eDumperu, neboli obřím náklaďáku, který se využívá ve vápencovém dole pro přepravu vytěžené suroviny k cementárně nacházející se v údolí. Na délku automobil měří 936 centimetrů, výška je 440 centimetrů a šířka 424 centimetrů. 

Elektrická verze vznikla přestavbou z klasického dumperu značky Komatsu, který má běžně dieselový agregát se zdvihovým objemem 23,2 litru a výkon 739 koňských sil. Ten byl nahrazen elektromotorem produkujícím 789 koní a čerpajícím energii z baterie s kapacitou zhruba 600 kWh.

Vozidlo s hmotností 45 tun jezdí po stále stejné trase. Od cementárny v údolí vyjíždí prázdné na vrchol lomu, kde do něj bagry naloží 65 tun kamene. Při jízdě z kopce se pochopitelně využívá rekuperace brzdné energie.

Zatímco konstruktéři vozidla tvrdí, že je možné při dvaceti jízdách, které vozidlo denně absolvuje, získat přebytek energie až 200 kWh, praktická zkouška provedená pilotem Formule E Lucasem di Grassi to úplně nepotvrzuje.

"Vyrazili jsme na kopec s 90 procenty energie v baterii a nahoře jsme měli k dispozici 80 procent. Při jízdě z kopce se pak dobilo osm procent, takže jsme skončili s 88 procenty," uvedl ve videu zveřejněném na Youtube.

Každopádně ale pak provoz tohoto vozidla ročně ušetří desítky tisíc litrů nafty.

Radek Pecák