Lotus příští rok začne vyrábět model Evija. Jedná se o "čistý" elektromobil s impozantním výkonem 2000 koňských sil. Vznikne ovšem pouze v limitované edici čítající 130 kusů.

Cenovka bude v souladu s ohromujícím výkonem. Zájemce o nejvýkonnější sériově vyráběný automobil světa (a současně i elektromobil) bude muset zaplatit minimálně půldruhého miliónu britských Liber, což je v přepočtu 42,4 miliónu korun. Již teď je ale zapotřebí složit zálohu ve výši 250 000 Liber.

Jedná se automobil s délkou 446 centimetrů, šířkou rovné dva metry a výškou pouze 112 centimetrů. Hmotnost má být v souladu s filozofií značky, tedy nízká. Mluví se o hodnotě 1680 kilogramů.

Pohon vozu zajistí čtyři elektromotory, přičemž každý bude mít na starost roztáčení jednoho kola. Jsou ovšem namontovány uprostřed vozu. To kvůli snížení neodpružené hmotnosti. Díky nim se automobil rozjede na stokilometrovou rychlost za méně než tři sekundy a maximální rychlost má být 340 km/hod.

Zajímavé je také umístění akumulátoru. Má kapacitu 70 kWh a není namontován v podlaze, jak je u současných moderních vozů obvyklé. Nachází se za sedačkami řidiče a spolujezdce. Bude ho možné nabíjet výkonem až 800 kW. Pokud by takové nabíjecí zařízení bylo k dispozici, trvalo by plné nabití pouze 8 minut. Při využití existující nabíječky s výkonem 350 kW bude trvat doplnění akumulátoru na osmdesát procent dvanáct minut. Do plna pak osmnáct.

Pokud bude Evija plně nabitá, bude možné využívat plný výkon elektromotorů v režimu Track sedm minut. Dalšími volitelnými jízdními režimy jsou Range, City, Tour a Sport.

Pokud by se posádka v tomto voze pohybovala tempem v souladu s parametry homologačního cyklu WLTP, byla by schopná na jedno nabití baterie ujet 400 kilometrů.

Radek Pecák