Součástí víkendové Eco Energy Rallye Bohemia, která se jela jakou součást Světového poháru FIA Alternatives Energy Cupu, bylo také hodnocení spotřeby přihlášených elektromobilů na soutěžní trase.

Přestože se nakonec místo původně plánovaných 240 kilometrů vyčleněných kromě soutěže pravidelnosti také pro měření spotřeby odjela jen polovina, i to plně ukázalo, jak velké rozdíly jsou mezi jednotlivými modely.

V souladu s předpoklady se na předních pozicích umístily aerodynamické a poměrně lehké vozy Hyundai Ioniq (1. a 4. místo), kterým ale zdatně sekundovaly také elektrická SUV značky KIA. Konkrétně na druhém místě s výslednou spotřebou o necelou kilowatthodinu horší, než měl vítězný vůz Ioniq (15,36 oproti 14,48) skončila posádka tvořená autorem tohoto článku s jeho synem s vozidlem KIA e-Niro. Na rozdíl od mnoha jiných posádek navíc nedostala žádnou penalizaci za nedodržení stanovených minimálních průměrných rychlostí. Jelo se přitom ve velice členitém terénu po úzkých nekvalitních a hodně zatáčkovitých silnicích.  Třetí pak byli soutěžící s KIA Soul Electric.

Zatímco všechny čtyři elektromobily vyrobené v Koreji tedy skončily na prvních čtyřech místech v tomto hodnocení, naopak  poslední příčky kompletně obsadily vozy Audi e-tron a rovněž produkty americké automobilky Tesla. Jejich hodnocená spotřeba byla nakonec až třikrát vyšší v porovnání s vítězným Ioniqem. Konkrétně jedna z italských posádek na Audi e-tron zaznamenala i s penalizacemi 12% spotřebu 47,88 kWh (bez ní 42,75). Druhá italská posádka startující se stejným vozem zaznamenala 41,80 kWh. Ta trestána penalizacemi nebyla.

Mezi ně se na předposlední příčku vklínila Tesla X české posádky se startovním číslem 7. Té komisaři naměřili spotřebu 44,10 kWh a po čtyřprocentní penalizaci měla výsledek 45,86 kWh.

Právě to, že během jedné části tohoto testu posádka těchto velkých elektromobilů (a také některých menších starších modelů s malokapacitními bateriemi) vyčerpala baterie natolik, že by i po čtyřhodinovém dobíjení z klasické domácí zásuvky nebyla schopna absolvovat celou odpolední část, vedla komisaře mezinárodní automobilové federace FIA ke zkrácení závodu o zmíněných 120 kilometrů. To ale podle názoru mnohých posádek ovlivnilo jednak sportovní úroveň tohoto závodu a současně to i některé závodníky, kteří úmyslně vinou pomalejší jízdy sbírali trestné body v soutěži pravidelnosti, aby mohli absolvovat i odpolední kilometry, přímo poškodilo.

I vinou toho nakonec kompletní stupně vítězů v hlavní kategorii FIA, kde je cílem nasbírat co nejmenší počet trestných bodů za odchylky od pořadateli stanoveného průměru na speciálních testech obsadily všechny tři zahraniční posádky startující na vozech Audi e-tron. Posádka autora článku obsadila v této absolutní klasifikaci nakonec páté místo. Mezi tuzemskými závodníky pak v Českém poháru skončila druhá.

Radek Pecák