Všechny novinky, které vystavovatelé připravili pro veletrhy CES v Las Vegas a Detroit Motor Show jsou již odtajněny. Ukázaly v oblasti elektromobility něco převratně nového?

Kupodivu více elektrických automobilů bylo na samém počátku ledna k vidění v Las Vegas na výstavě spotřební elektroniky než na tradiční výstavě nových vozů v Detroitu. I když v obou případech šlo v drtivé většině o koncepty. Z nich snad jen Kia Niro EV Concept je velmi blízká sériové verzi, která se očekává ještě před koncem letošního roku. Kompletně představený, jak jsme již informovali, byl nový "vodíkový" Hyundai.

Jinak se jednotliví výrobci snažili zaujmout svými vizemi automobilů bez řidiče, které budou realitou v nejlepším případě až v průběhu příštího desetiletí. To se týká například robotického vozítka Hondy, Toyoty ePalette Concept či Rinspeedu Snap. Trendem ale je navyšování kapacity baterií, aby se zmírnily obavy budoucích uživatelů z malého dojezdu. Proto má třeba zmíněná elektrická Kia Niro dostat baterii s kapacitou 64 kWh. Dokonce 71 kWh energie pak má pojmout baterie instalovaná v budoucím čínském crossoveru Gac Everge. Ten byl k vidění v Detroitu. Předtím se v Las Vegas ukázal další čínský koncept. Jednoznačně to ukazuje, že Čína vidí americký trh jako vhodné odbytiště pro své elektromobily. Připomínáme, že s konvenčními auty zde, stejně jako v Evropě, neuspěla.

V Detroitu pak bylo pak patrně nejdůležitější vyjádření představitelů značky Ford. Ti se až donedávna stavěli k elektromobilitě velmi chladně, a pravděpodobně i kvůli tomu musel vloni v květnu pryč ze svého křesla Mark Fields. Nahradil ho Jim Hackett, dosavadní šéf divize Ford Smart Mobility, který velmi pravděpodobně v tomto směru smýšlí jinak. Nyní doplnil dřívější tvrzení, že v Číně Ford nabídne patnáct elektrických modelů o to, co se chystá pro Ameriku a zbytek světa.

Ford tedy teď veřejně slíbil, že během příštích čtyř let (do roku 2022) připraví celkem 40 aut schopných jízdy čistě na elektřinu. Z tohoto počtu 16, čili dvě pětiny, mají být výhradní elektromobily, ve zbývajícím počtu 24 vozů budou zastoupeny jak plug-in hybridy, tak i hybridy bez možnosti dobíjení.

Teď už se těšíme na Ženevu, tedy jarní evropský autosalon. Ten by mohl konkrétněji napovědět, co se brzy dotkne i nás v České republice.

RADEK PECÁK