Největší asijská automobilka Toyota roky tvrdila, že bateriové elektromobily nejsou pro ni zajímavé. Ke snižování emisí měla podle ní vést cesta přes klasické hybridy, a pak by se mělo přejít na automobily poháněné palivovými vodíkovými články.

Přestože má vodík do budoucna podle velké části odborníků skutečně největší potenciál, k jeho masovému využívání dojde především vinou téměř mizivé infrastruktury až za celá desetiletí. Nyní se tedy i Toyota musí začít zabývat vozy, k jejichž elektromotoru proudí elektřina z baterií dobitých zvnějšku.

Potvrdilo to zveřejnění informace o uzavření dohody mezi společnosti Toyota Motor Corporation a Subaru Corporation o spolupráci na vývoji platformy pro střední a větší automobily poháněné energií z baterií. Navíc budou společně vyvíjet bateriový elektromobil nižší střední třídy. Má se jednat o SUV nižší střední třídy, které každá z obou značek bude prodávat pod vlastním označením.

Uvidíme, kolik elektrických modelů nakonec Toyota začne nabízet. Právě to, že dlouho bateriové elektromobily kategoricky odmítala, vedlo nakonec k rozhodnutí o ukončení spolupráce se značkami Peugeot a Citroën, s nimiž v kolínské továrně TPCA stále ještě vyrábí minivozy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1. Francouzi totiž, podle dobře informovaných zdrojů, prosazovaly novou generaci vozů s čistě elektrickým pohonem, zatímco Toyota trvala na hybridu.

V první fázi bude zřejmě Toyota více profitovat z dosavadních poznatků vývoje Subaru. Tato značka totiž již značně pokročila ve vývoji speciální platformy pro elektromobily.

Naopak Subaru bude nadále využívat technologie a techniku Toyoty v oblasti plug-in hybridních automobilů. Již nyní například v USA prodává Subaru Crosstrrek Hybrid.

Spojení obou značek i na poli vývoje elektromobility není zase až tak moc překvapivé. Například již od roku 2012 prodávají Toyoty GT 86 a Subaru BRZ, což je po technické stránce prakticky identický malý sportovní automobil.

Radek Pecák