Posádky startující pod hlavičkami oficiálních týmů Audi sice dokázaly ovládnout pořadí v kategorii pravidelnost při letošním ročníku Czech New Energies Rallye, která se jela v závěru minulého týdne v okolí Českého Krumlova, ovšem ve druhé části klasifikace patřily k těm úplně nejhorším.

Zatímco korejské automobily Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona Electric nebo Kia e-Niro (s tímto vozem startoval autor článku) dokázaly ve velmi členitém terénu docílit spotřeby v rozmezí 10,7 kWh na 100 kilometrů až 13,5, posádkám s Audi e-tron sportovní komisaři naměřili úbytek energie z baterie každých sto kilometrů ve výši 27,9 až 30,8 kWh/100 kilometrů. Měly tedy ve srovnání s nejlepšími dvakrát až třikrát vyšší spotřebu.

Vysokou spotřebu zaznamenaly během této soutěže také posádky BMW i3 a Tesly Model S. Naopak velmi solidní výsledky v této soutěži měly také vozy Renault Zoe, případně Volkswagen e-Golf.

Na ujetí soutěžní trati (která pro tuto disciplínu měřila zhruba 330 kilometrů) tak stačilo vítěznému vozu Hyundai Ioniq pouze 33 kWh elektrické energie a vozům Audi e-tron obvykle kolem 90 KWh.

Pořadatelé měřili spotřebu na základě dat o procentuálním stavu dobití baterie, které poskytlo samo auto, a pak také z odpočtu energie, kterou posádky dočerpaly na oficiálních dobíjecích místech. Ty byly v průběhu této soutěže vždy v uzavřených parkovištích buď v Českém Krumlově nebo v lyžařském areálu na Lipně. Minimálně při počátečním a konečném měření tak mohlo dojít u vozů s velkou baterií k relativně závažné chybě. Jedno procento u baterií s kapacitou nad 60 kWh totiž odpovídá minimálně 0,6 kWh. A to může hrát roli.

Některé posádky při letošní rallye byly navíc rozhořčeny rozhodnutím činovníků FIA v noci z pátku na sobotu, tedy před startem rozhodující třetí etapy. Došlo pak ke zkrácení trati a vypuštění dvou speciálních zkoušek. Příčinou byly podle neoficiálních, ale dobře informovaných zdrojů, stížnosti posádek týmů Audi na dobíjecí infrastrukturu v uzavřeném parkovišti závodních strojů. Údajně se jim automobil nedobíjely dostatečně, a tudíž hrozilo, že by se jim baterie vybila dříve, než by dojely do cíle etapy. A sportovní komisaři nechtěli dopustit, že by museli odstoupit největší favorité, kteří navíc do té doby v soutěži pravidelnosti vévodili.

 

"Máme ověřeno, že dobíjení bylo přesně podle regulí, které stanovuje FIA a problém byl spíše v nastavení dobíjecího procesu u samotných vozidel," svěřil se funkcionář, který byl zodpovědný za tuto technickou záležitost.

Radek Pecák