Jen několik zemí, především z Balkánského poloostrova nebo Pobaltí, je v pořadí členských zemí Evropské Unie z hlediska registrací vozidel schopných jízdy čistě na elektřinu, za Českou republikou.

U nás se prodaly v prvním čtvrtletí tohoto roku necelé dvě stovky elektromobilů či plug-in hybridů, což je o něco méně než třeba i v takovém Rumunsku. Například v Maďarsku a Polsku se těchto typů vozidel prodává trojnásobné množství. Česká republiky patří také se Slovinskem k jediným dvěma zemím v Evropě, kde se registrace vozů s elektrickým pohonem oproti počátku loňského roku snížily.

Naopak ke "skokanům" roku (největší meziroční nárůst) patří třeba Portugalsko, Irsko, Španělsko, Nizozemsko a dokonce i Slovensko a Bulharsko. Všude tam se v prvním letošním kvartálu prodeje oproti loňskému stavu minimálně zdvojnásobily.

Podíl elektrických vozidel (včetně plug-in hybridů) se letos za první tři měsíce dostal přes hranici tří procent z celkového prodeje nových osobních vozů v Evropě. V absolutních číslech to znamená zhruba 127 000 vozidel, přičemž oproti číslům z loňského roku jde o zvýšení o 41 procent. To především díky "čistým" elektromobilům, protože prodeje plug-in hybridů o 4,5 procenta v meziročním srovnání poklesly.

V čele žebříčku nejvíce "elektromobilních" zemí jsou tradiční lokality. To znamená Norsko a Německo (shodně přes 23 000 vozidel), následuje dvojice Velká Británie a Francie (obě přes 14 000 vozidel). Přes hranici 10 000 se pak dostalo ještě Nizozemsko a těsně pod ní je Švédsko. Těchto šest nejdůležitějších zemí obstarává prodeje více než tří čtvrtin elektrických vozidel v EU.

Radek Pecák