Až na míru 97 procent recyklovatelnosti se chce Volkswagen dostat v případě akmulátorů ve svých elektromobilech postavených na speciální platformě MEB.

Technologii na recyklaci hodlá největší evropská automobilka spustit v roce 2020. Počáteční kapacita v závodu v Salzgitteru má činit zhruba 1200 tun, což odpovídá přibližně 3000 automobilům.

Hlavní část suroviny pro recyklaci budou tvořit baterie z vozů, jejichž kapacita poklesla pod úroveň využitelnosti pro běžné používání. Počítá se s tím, že k tomu bude docházet přibližně po 10 až 15 letech provozu vozidel.

Nejprve se budou baterie využívat v úložištích energie. Jednou z vlajkovou lodí Volkswagenu v tomto směru je mobilní dobíjecí stanice s dobíjecím výkonem 100 kW a celkovou kapacitou 360 kWh.

Konečným řešením se pak stane recyklace článků s předpokládanou mírou využitelnosti surovin na 97 procent. To je vynikající číslo. Olověné baterie je sice možno recyklovat z 99 procent, ovšem ty jsou mnohem jednodušší. V současné době je zvládnuta technologie na recyklování lithium-iontových baterií ze zhruba 53 procent.

Baterie se mají ve speciálním zařízení rozdrtit a kapalný elektrolyt vyčistit. Zbytek se promění v černý prášek obsahující komponenty lithia, manganu, kobaltu a niklu. Ty se po další technologické proceduře promění v surovinu využitelnou pro další baterie.

Časem by těchto surovin mělo být opravdu hodně. Volkswagen totiž předpokládá, že již v roce 2025 bude produkovat milion elektromobilů každých 12 měsíců.

Radek Pecák