Toyota Camry, celosvětově nejprodávanější sedan střední třídy, se po mnohaleté pauze vrací do Evropy. A pouze jako hybrid. Troufá si na Škodu Superb nebo VW Passat. Při prvních jízdách jsme zjišťovali, jestli na to má.

Camry je na českém, ale vlastně i evropském trhu tak trochu zjevením. A to v mnoha ohledech. Zatímco většina konkurentů hraje na sportovní notu, zdůrazňuje konektivitu, případně prostor, tak camry zjevně chce být jakousi oázou klidu v dnešním uspěchaném světě. V camry byste měli vypnout a zapomenout na stres i tím, že na sebe nebudete strhávat pozornost. Zástupci automobilky také na první jízdní ochutnávce, kterou jsme s autem absolvovali v okolí chorvatského Šibeniku, několikrát opakovali, že tohle není sportovní auto.
Interiér je prostý jakýchkoli designových kudrlinek a je hlavně účelný. Tam, kde ostatní sázejí na efektní stříbrné rámečky, digitální budíčky a jiné serepetičky, najdete u camry jednu výraznou dominantní stříbrnou linii v podobě vlny táhnoucí se od středového tunelu na palubní desku, jasně viditelné přístroje, velká tlačítka. Desetipalcový centrální displej tradičně u Toyoty září hlavně modrou barvou a je v něm skrytý asi největší handicap modelu – dotyková obrazovka je poněkud nepřehledná a obrazovka sama ne úplně ideálně citlivá na dotek. I v konektivitě jsou na tom soupeři přece jen dál. Důležité je také říct, že z auta je skvěle vidět ven ve všech směrech. Hlavní devizou interiéru je ale ticho. Při klidné jízdě v podstatě nezaznamenáte, jestli je spalovací motor v provozu nebo ne. Až když sešlápnete pořádně pedál plynu, ozve se hučení pohonné soustavy.
Toyota také zdůrazňuje prostornost vozu. Všechna sedadla jsou výborně tvarovaná a opravdu pohodlná i na delších cestách. Kufr nepatří k největším. Má buď 500 nebo 524 litrů, podle toho, zda jsou zadní opěradla dělená v poměru 60:40 nebo 40:20:40. Pro druhý případ platí menší objem, ale zato jsou opěradla elektricky nastavitelná a v loketní opěrce je dotykový systém, umožňující ovládání třízónové klimatizace, audia a zmíněného sklonu opěradel. Baterie jsou uloženy pod zadními sedadly, takže zavazadlový prostor nijak neomezují. Litrů zde najdete určitě víc, než dostanete třeba v hybridním Fordu Mondeo nebo Passatu GTE.
Vybrat si můžete celkem z jedné kombinace motoru a převodovky. Na některých trzích existuje i verze pouze se spalovacím motorem, na český trh ale bude uvedeno pouze hybridní ústrojí kombinující elektromotor s benzinovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru pohánějící přední kola. Pokud bychom nepočítali Prius, je Camry prvním velkosériovým modelem značky uváděným pouze s hybridním ústrojím.
Jde o stejný agregát jako má nedávno představená hybridní RAV4. Systémový výkon je 160 kW/218 koní. Důležitá je ale především spotřeba, resp. v tomto případě spíš emise. S těmi se camry homologačně dostalo na hodnotu 98 g CO2/km. Představuje to kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 km. Té jsme sice nedosáhli, ale pohybovali jsme se mezi 5 a 6 litry, při klidné jízdě spíše ke spodní hranici. Což je na tak velké auto rozhodně velmi skvělý výkon. Čistě na elektriku jde krátkodobě jet rychlostí i 125 km/h.
Dynamika není dechberoucí, což ostatně výrobce ani neslibuje, ale hodnota zrychlení na stovku za 8,3 sekundy je vzhledem k charakteru auta dostačující. Celý systém je tak složitý (inteligentní proměnné časování ventilů ovládané elektromotorem, systém chlazené recirkulace výfukových plynů, elektricky řízené olejové čerpadlo s proměnným výkonem…), že tohle si už doma v garáži opravdu neopravíte.
Hybridní systém zahrnuje i novou technologii sekvenčního řazení Shiftmatic, která řidiči umožňuje virtuálně řadit pomocí páky na středové konzole. Systém tak napodobuje velmi rychle řadící šestistupňovou automatickou převodovku.
Karoserie s vysokou tuhostí je postavena na podvozku, který má vpředu vzpěry McPherson a vzadu nové dvojité lichoběžníkové uspořádání. Na přední i zadní nápravě se využívají nově vyvinuté tlumiče s napouštěcími ventily. Výsledkem je rozumná kombinace pohodlí a stability v zatáčkách. Vůz si v poklidu plyne krajinou a o běžných nerovnostech posádka zkrátka neví. To se zmíněným tichem na palubě dělá z jízdy skutečně pohodový zážitek.
Camry je přesně auto při firemního manažera, který má limit na auto milion korun a zároveň ho firemní politika nutí hledat vůz s emisemi pod 100 g CO2/km. A že takových firem přibývá. V ten okamžik je tu Toyota a říká mu: „Jestli se chceš odlišit a splnit podmínky, které ti zaměstnavatel dává, vykašli se na diesel a pořiď si Camry.“ Hybridy jsou momentálně tou nejlepší ekologickou volbou. Mají nízkou spotřebu, ale na rozdíl od elektromobilů nevytvářejí emise někde jinde než na výfuku (třeba v hnědouhelné elektrárně), zároveň majitele nijak neomezují v dojezdu a dlouhém nabíjení.
Ceny jsou nikoli náhodou nastaveny přesně proti dieselovému passatu a superbu. Základní cena camry je 920 000 korun s už poměrně bohatou výbavou, jako jsou LED světla, automatické přepínání dálkových světel, adaptivní tempomat, automatická dvouzónová klimatizace nebo multimediální systém se zadní parkovací kamerou. Toyota přesně spočítala, že v druhé nejvyšší výbavě Prestige za 950 000 Kč stojí téměř přesně jako VW Passat 2.0 TDI s cenovkou 948 500 Kč (camry v tom nabídne výbavu navíc za 130 000 Kč, passat proti tomu disponuje navíc jinými prvky výbavy za 70 000 Kč). Podobně si camry stojí i pro Škodě Superb 2.0 TDI za 939 900 Kč. K tomu navíc každému firemnímu zákazníkovi dá Toyota hned slevu 15 procent (podobnou ale dostanete nejspíš i u konkurence). A sází na to, že tlaky na snižování CO2 budou sílit nejen v legislativě, ale i v povědomí zákazníků. Takže camry je auto, které si budete spíš než srdcem kupovat hlavou. Ale proč ne?

Martin Šidlák